Trandafirii

Dupa o scurta pauza de lalele, revin la trandafiri, asa cum am promis.De ce atatia trandafiri? Ei bine pentru ca sunt regii gradinilor, unde exista trandafiri, nu mai exista altceva, decat ca sa le accentueze  lor frumusetea.Pe langa ei, celelalte flori devin ca acesoriile pentru o femeie  frumoasa.

Azi am citit cateva comentarii pe diverse bloguri, cu tematici diferite si am ajuns la o concluzie, de fapt am luat o hotarare. NU voi scrie NICIODATA despre ce mananc eu, cum am dormit, ce mi-am mai cumparat frumos de imbracat, ce fac copiii mei, sotul, verii, bunicii,la ce petreceri am fost, ori ce convingeri politice am.(desi la asta cu politica inca ma mai gandesc daca sa scriu sau nu).Am de gand sa scriu aici despre lucruri care cred eu ca v-ar putea interesa, mai mult sau mai putin, lucruri frumoase si utile in acelasi timp, sfaturi practice despre gradinarit, eventual retete simple si cat mai naturale,filme bune-bune,ori impresii de calatorie care sa va ajute sa gasiti mai repede locuri interesante , ori sa nu luati tzepe cu altele. Cred ca sunt in asentimentul dvs. nu?A, si inca ceva. Nu am de gand sa ma alint, sa ma pisicesc,sa ma umplu de diminutive penibile, sa fac pe naiva, pe inocenta, pe neajutorata. Ori mai rau, sa devin omul care stie tot, poate tot, face tot, fara sa tina cont de parerea celorlalti. Daca voi avea comentarii negative, fiti siguri ca le voi posta si va voi si raspunde. Incercati-ma!

Hai sa vorbim acum despre trandafiri, sunteti de acord ,da?

Am pus aici o poza facuta in Viena anul trecut, in luna mai.Parcul-gradina se numeste Volkspark si se afla chiar in centru, langa palatul regal si are , cred, numai trandafiri, cel putin in perioada aceea erau doar trandafiri.Parcul este atat de renumit, incat este obiectiv turistic. Are peste 400 de varietati de trandafiri, cei mai multi standard (adica pom, cu tulpina), dar si tufe izolate sau in straturi.In jurul lui sunt parcate zeci de autocare cu turisti care opresc doar pentru a vedea  trandafirii. Binenteles ca am facut vreo 200 de poze si tare mult as vrea sa vi le pot arata pe toate, dar ar insemna sa iau din spatiu mult si am inca mii de poze in portofoliu.

Ei, dar am si eu trandafiri.Cel mai batran are 11 ani si se tine bine.Se pare ca trandafirii traiesc 15-20 de ani, cu conditia sa fie bine ingrijiti, adica sa fie curatati, stropiti cand e cazul, musuroiti iarna impotriva gerului.Eu primavara pun in jurul radacinii scoarta de copac;este buna pentru ca nu mai cresc buruieni si tine mai mult pamantul umed.Desi unii spun ca nu trebuie udati, totusi trandafirii se uda, rar, cam la o saptamana, dar bine. Adica daca punem o galeata de apa pe saptamana la fiecare trandafir, vor fi multumiti.Atentie mare la diversele boli.Eu anul trecut am avut “patarea neagra”, niste pete negre pe frunze, care in final fac sa le cada toate frunzele, de raman numai florile. Impotriva oricaror boli exista remedii, cel mai bine insa este sa prevenim.De aceea se recomanda stropirea inca de la sfarsitul iernii, inceptul primaverii.Iarna, clar se musuroiesc, adica se face in jurul radacinii un musuroi de pamant.Daca aveti puneti si frunze ori crengi uscate, izoleaza si mai bine.Sfaturile astea sunt pentru incepatori, caci cine are trandafiri stie sigur cum sa-i ingrijeasca.Dupa ce s-au uscat , florile se indeparteaza, altfel fac macese si infloresc mai greu.Prin taierea florilor uscate se stimuleaza cresterea lastarilor noi .Discutia despre trandafiri e un pretext de-al meu sa pun niste poze si sa ma laud un pic cu trandafirii mei. Asa ca iata-i.

Un trandafir adolescent

 

 

 

Veteran alb cu lavanda

 

 

 

 

 

 

Scurta istorie a trandafirului

:Daca grecii au fost primii care au cultivat trandafirul in gradini si in ghivece, romanii au fost primii care i-au indragit. Se stie ca se odihneau pe petale de trandafiri si isi acopereau podelele cu ele.Romanii l-au importat din Egipt si au construit sere pentru a-l cultiva pe timp de iarna. Il foloseau la prepararea hranei, a bauturilor, parfumurilor si medicamentelor….La inceputuri, Biserica crestina a respins acest simbol al depravarii romane, dar a revenit asupra acestei hotarari in jurul anului 400 D.Hr. Dupa acest an, mataniile erau facute din fructe de trandafir,medicamente erau preparate din petalele lor, iar ferestrele circulare din biserici erau desenate in forma florilor de trandafir. Cel mai vechi trandafir cultivat a fost trandafirul rosu, Rosa gallica, despre care unii experti spun ca este un suprevietuitor al epocii romane,iar altii sustin ca a fost raspandit de catre cruciati.”

Citat din cartea Expert in cultivarea trandafirilor de Dr. D.G. Hessayon, Editura BIC ALL, Bucuresti, 2005

Deci…am cartea.Daca aveti intrebari mai grele, ma pot uita in carte si rezolvam problema… ca la carte.

Ce ziceti de frumosul asta?

 

 

 

Acestia au fost trandafirii mei. M-am chinuit rau sa scriu ceva in dreptul lor si initial mi-a reusit dupa care cred ca am obosit si a iesit ce ati vazut. Asta e, invat greu, dar nu ma las.

Ei, si acum cireasa de pe tort, niste trandafiri de pe alte meleaguri, nu foarte departe, Viena.In comparatie cu ei ai mei ( de care sunt mandra, repet si nu mi-e rusine cu ei)sunt ca niste maidanezi mai rasariti pe langa niste dulai de rasa. Ia sa-i vedeti.Nu mai pun tag-uri, comentariile sunt de prisos.

Am pus poze la greu. Maine am sa-mi iau o pauza, deci ne mai vedem sambata.

Sanatate si noroc,

Alexandra

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
This entry was posted in Trandafiri and tagged , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Trandafirii

  1. Multumesc, sper si eu sa-si revina.

  2. Da, intr-adevar, trandafirul mov miroase foarte bine. Am reusit sa-l si inmultesc prin butasire. Cat despre varsta, au varste diferite, cum am spus, cel mai batran are 11 ani.I-am plantat pe parcurs, in fiecare an am mai pus cativa.Frumoasa prezentarea cu semnificatia fiecarui trandafir. Draga Black Rose, te astept mereu cu drag in gradina mea.

  3. Sunt superbi!
    Prezentarea este extraordinară iar poveștile acestor magnifici trandafiri sunt extraordinare. Îmi place mult acest blog… atăt de mult încât îl voi adăuga la blogroll pe blogul meu http://cosminstefanescu.wordpress.com
    P.S. O să găsești și pe blogul meu multe flori… sper o să îți placă… în cazul în care îți place ceea ce este postat pe blogul meu poți să mă adaugi și pe mine la blogroll…
    O seară minunată precum forile de pe acest blog.
    Cu simpatie,
    Cosmin Ștefănescu

    • Alexandra says:

      Buna Cosmin si bine ai venit in gradina mea! Daca ai stii cat ma bucur cand cineva ma viziteaza,iar daca ii si place ceea ce vede, atunci am o zi perfecta. Am aruncat o privire pe blogul tau si dupa cum vad, asa cum eu am o gradina de flori, tu ai una de cuvinte! Frumos. Promit ca in weekend-ul care vine sa citesc tot.

  4. Bună Alexandra!
    Îmi face o deosebită plăcere să pătrund în lumea mirifică a grădinii tale. Și pentru mine este o zi minunată atunci când mai descopăr oameni îndrăgostiți de frumos, având în vedere că societatea noastră se degradează pe zi ce trece iar în locul valorilor și frumosului tronează răutatea, nimicnicia, mesajele subliminale, manelele, telenovelele etc. Lumea florilor pe care o postezi aici este precum o rază de soare, care disipează toate relele lumii și se armonizează cu sufletul meu.
    Să ai o zi minunată!

    • Alexandra says:

      Multumesc frumos, Cosmin.Mare bucurie imi faci cu vorbele astea frumoase despre gradina mea! Te astept aici oricand, iar cand simti ca ai nevoie de o gura de aer, vino in “gradina visata”.

  5. Roxana says:

    Alexandra, ce pot sa spun e ca eu raman uimita de frumusetea trandafirilor. Eu nu am o gradina a mea,am ceva trandafiri la tara la soacra mea, dar pt faptul ca nu stau acolo permanent (doar in vizita) nu pot sa-i vad tot timpul si sa ma ocup de ei asa cum ar trebui. Ii gasesc cateodata sufocati de rochita randunicii sau de buruieni,netaiate florile uscate si suferinzi…Am si cumparat vreo 5 trandafiri anul trecut, s-au prins 3 din care unul e urcator. Asta primavara a crescut atat de mult si l-am gasit legat pe o ata. La toamna il mut in gradina din fata si il leg de bolta ca anul viitor sa se urce in voie. Ce zici?
    Mama mea are la bloc o gradina incropita de ea, inchisa cu gardulet. Dar ea se confrunta cu alte probleme. Pamant slab calitativ, patare neagra, paduchi si este foarte suparata si ea si trandafirii.
    Trandafirii tai sunt superbi. Sa inteleg ca pt asa productie trebuie stropiti si ajutati cu ingrasamant tot timpul, nu?

    • Alexandra says:

      Buna Roxana! Incantata ca iti plac trandafirii mei, eu sunt topita dupa ei! Daca vrei sa muti trandafirul agatator, fa-o toamna cat mai tarziu, cand i s-au dus frunzele, dar pamantul inca nu este inghetat. De asemenea, nu uita sa-l musuroiesti bine, adica sa aduni in jurul radacinii cat mai mult pamant, eventual pune si niste crengi uscate, paie, ceva.Vara asta fiind foarte umeda i-am stropit cam o data pe saptamana, altfel se duceau… Ingrasamant nu le-am pus decat primavara devreme, cat inca nu infrunzisera. daca pamantul e bun, n-au nevoie de ingrasamant. Apoi mai conteaza si soiul. Sunt unii mai pretentiosi, altii mai rezistenti etc.Nu pot spune ca sunt experta in cultivarea trandafirului, pana la urma inveti singura din greseli ce trebuie sa faci. Cu toate astea, trandafirii au nevoie de o atentie sporita fata de alte flori. Iti doresc sa ai si tu curtea ta in care sa-ti poti planta florile preferate. Te mai astept pe la mine!

  6. Constantin says:

    Buna seara,Alexandra!Referitor la varsta trandafirilor,mai bine zis speranta lor de viata,se pare ca aceasta este mult mai mare.In gradina de acasa(gradina mamei,acolo unde am copilarit)sunt cateva tufe de trandafiri roşii-catifelaţi-parfumaţi care au fost plantati de tata in urma cu peste 45 de ani si erau luati de la bunica,asa ca ar mai trebui adaugati niste ani,cine stie cat or fi avut atunci cand au fost mutati.Deci,asa cum ziceai si tu,ingrijiti corect,trandafirii pot trai mult si bine.Sper ca vreodata sa-ti pot arata si niste fotografii,poate cineva îi va identifica pentru ca este un soi foarte vechi,eu chiar nu stiu cum se numesc,tot timpul le-am spus asa-catifelati.O seara buna!

  7. titelplavie says:

    te rog spune-mi daca exista pe undeva trandafiri albastri

  8. manea catalina says:

    am si eu o intrebare…in ce perioada se planteaza trandafirii toamna?adica mai exact in ce luna?

Lasă un răspuns

