Despre gradinari

Ziceam ca iau o pauza. Si voi m-ati crezut!?Cum sa iau pauza cand numai la blog imi sta gandul? Ce poze sa mai fac , cum sa le aranjez,ce sa mai scriu… Postatul pozelor imi da mari batai de cap, nu credeam ca sunt asa incuiata si pana imi spune si mie cineva secretul, am sa le postez full size, macar se vad bine.Chestia asta cu gradinaritul din pasiune am intalnit-o destul de rar.Sunt putini oameni care sa dea cu sapa, ori sa umble cu mainile in pamant de placere. De multe ori, noi, gradinarii amatori, suntem priviti cu suspiciune si probabil ca cei mai multi dintre ceilalti, negradinari, se gandesc ca suntem un soi de antisociali care in loc sa vorbeasca cu oamenii, vorbesc cu plantele.Care in loc sa iasa la o bere, plivesc buruieni, care in loc sa-si ia rosiile din supermarket,  se chinuie sa le creasca singuri.Ba inca am intalnit persoane carora nu le place sa stea in aer liber:ca ii arde soarele, ca fac insolatie, ca bate vantul si e curent sau le strica frezele si coafurile,ca sunt muste, tantari, albine,furnici,ca miroase a fum,a balegar, ca se aude muzica de la vecini si nu le place stilul, ca daca vine ploaia,ca daca transpira,ca nu au cosul de gunoi la indemana, ca le lipseste telecomanda, ca nu aud telefonul mobil cand suna.Nu vreau sa dau explicatii de ce noua place sa gradinarim, dar nici nu-mi place cand aud remarci de genul: “ia-ti un gradinar”, ori “n-ai alta treaba”, ori ” iti place sa stai cu porumbul la nas”, ori” eu sunt o persoana urbana, nu stau la taranoaia”. Mai sunt unii care stau in oras la casa iar in  curte nu vezi decat gazon, daca il vezi si pe ala, caci de multe ori vezi doar beton,sau dale frumos aranjate.Nu ii judec, doar ca e pacat de bucata aceea de pamant irosita.Sunt oameni care tanjesc toata viata dupa un loc unde sa-si puna cateva floricele sau un fir de patrunjel si care nu au alta sansa decat apartamentul la bloc.Cand am cumparat terenul ,acum cativa ani buni, cand inca mai puteai cumpara ceva, l-am luat cu gandul, de fapt de spaima sa nu ies la pensie traind la bloc. Ma uitam la pensionarii din blocul meu cum ieseau dimineata sa-si ia painea, laptele si ziarul, dupa care mai ieseau , daca mai ieseau seara pentru o scurta plimbare. Multi isi luau caini doar pentru a avea un motiv sa iasa din casa. Mi se pare foarte trist sa fii batran si sa stai la bloc. Si macar daca ar fi niste apartamente confortabile, dar stiti cum sunt majoritatea.Daca ati calatorit prin strainatate, ati vazut ca oamenii stau in general in case, blocurile sunt prin zonele centrale pentru birouri, sau mai sunt pentru emigranti. Sau daca sunt totusi blocuri, sunt foarte confortabile, inconjurate de verdeata, nu aride si sterpe ca la noi.

Cei care citesc acest blog pot fi sau nu gradinari, dar in mod sigur iubesc natura si atunci nu trebuie sa explic aici  de ce ne place sa muncim in gradina.Ne place si gata.

Gradinarii impatimiti sunt intr-adevar o specie aparte, dar spre deosebire de alti patimasi, din alte domenii, cred ca gradinarii sunt totusi cei mai sociabili.Ei trateaza plantele ca pe copiii lor si parintii iubitori sunt in general persoane comunicative.Un gradinar nu-si va tine niciodata ascuns obiectul pasiunii sale, cum sunt colectionarii, ba inca dau si altora din roadele lor.Se supara insa groaznic daca iti iei singur ceva din gradina lui, pentru ca el stie cel mai bine cand ceva s-a copt suficient, sau e pentru consum si nu pentru samanta, ori floarea aia este pentru butasire si asa mai departe.Sunt ingrijorati sa nu calci peste ceva ce tocmai a rasarit, ori in excesul tau de zel,vrand sa-l ajuti, sa rupi o planta buna pentru faptul ca ai luat-o drept buruiana.In momentele astea un gradinar poate deveni de-a dreptul ursuz. Sunt generosi si totusi zgarciti.Cand rupe o floare din gradina , pentru ca tu sa o ai in glastra, parca rupe ceva din el, parca se desparte de un prieten drag.Ii incanta grozav cand le lauzi gradina, asculta cu atentie eventualele remarci critice, dar tot ce stiu ei fac si nu invata decat din propriile greseli. Ca si in viata…Desi in viata nu inveti intotdeauna din propriile greseli.

Haideti ca m-am lasat dusa de val si am cam luat-o pe langa drum.Ma gandeam sa ma mai risc cu niste poze.Alea de aseara le-am facut varza, cand pe dreapta, cand pe stanga, cand pe mijloc.Daca mai aveam o posibilitate de aranjare, fiti siguri ca o foloseam si pe aia.Pozele sunt facute ieri si incerc sa dau cate o mica explicatie la fiecare.

Arbust decorativ.In prim-plan se vede o glicina tanara.

Ceapa decorativa este frumoasa, iar floarea dureaza mult timp.

Bradutul argintiu a inmugurit in sfarsit. Mi-e tare drag de el!

Rosii, dovlecei zuchini, ceapa, usturoi, ridichi, rucola, mazare. Deja mi-e foame!

Salata a ramas cam mica anul acesta, sigur din cauza frigului.

Rosii in solar.Despre solar, saptamana viitoare.

Imi place mult spanacul. Cu oua ochiuri. E clar, mi-e foame!

M-am caznit ani la rand sa prind leustean in gradina, odata am incercat si cu o tufa intreaga, cu radacina, cumparata din Obor. Pana la urma am reusit cu seminte, probabil ca atunci a fost un an bun pentru leustean. Cineva mi-a spus ca leusteanul nu se prinde decat daca il insamantezi in pielea goala, cica  e o superstitie destul de cunoscuta.Bine ca am reusit sa-l prind intr-un final,caci nu ma vedeam in costumul Evei prin gradina facand vraji cu semintele de leustean.

Un mic coacaz rosu si alaturi, ce a mai ramas din lalele.

Pisica lui Marian, vecinul.Vine doar la cina, dupa care, asa cum vedeti, isi pune coada pe spinare.Pisica adevarata!!Dar e curata, frumoasa si cuminte. Mi-ar placea sa ramana la mine.

Stanjenei comuni. Am si de soi, dar infloresc mai tarziu.

Acesta este trandafirul galben, pitic, despre care va spuneam aseara. Vedeti ce mare e?Si inca n-a venit vara.Sunt curioasa cum va arata la toamna.

Acelasi trandafir

Intrarea in curte.In partea stanga e un brad, in dreapta e un molid. Molidul mi l-a facut cadou un vecin, care are superstitia ca bradul/molidul in curte aduce ghinion.Atunci de ce mi l-a mai dat, ma intreb? Oricum,s-a facut o frumusete si daca cineva mai are superstitia asta, va scap eu de brad, multumesc frumos.

Cam atat pentru astazi. Deja suntem in weekend si in loc sa stau si eu la un film bun, stau si buchisesc aici. Dar imi place.Gandul ca as putea aduce putina bucurie in suflet celor care admira niste flori, fie chiar si in poza, ma face sa merg mai departe.

Va doresc un weekend frumos,

Alexandra

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
This entry was posted in gradinarit and tagged , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Despre gradinari

  1. Elfa says:

    :) E foarte placut la tine!

    Arbustul din prima poza se numeste Snowmound, am si eu 3 bucati.
    Am si o glicina, asa, cat a ta de mica. Aici nu stiu daca ai procedat corect, banuiesc ca stii de cat spatiu are nevoie glicina pt a se dezvolta..

    • Alexandra says:

      Buna,draga Elfa si bine ai revenit! M-am uitat si eu pe blogul tau, imi place, dar nu prea am avut timp sa-l rasfoiesc. Promit in weekend.Glicina, stiiiu, poate deveni fioroasa, dar e pe un gard de beton, adanc de un metru. Deci daca o fi sa cada gardul ala, inseamna ca eu am 100 de ani si chiar ca n-o sa-mi pese, hi, hi.Multumesc pentru Snowmound, habar n-aveam, voiam sa caut in carti cand as fi avut timp, m-ai scutit de efort.Cand mai vezi ca sunt novice, sa-mi zici, eu nu ma supar ca altii,dimpotriva, ma bucur.

  2. Elfa says:

    Ma refeream la faptul ca ai pus glicina in miljocul altor plante, pe care le va sugruma fara mila :)
    Dar.. poate vrei sa o cresti sub forma de arbore. Atunci e ok.

    • Alexandra says:

      A, nu, asa se vede in poza, dar e departe de alte plante, de fapt e singura pe o raza de cativa metri. In plus, o directionez pe gard, iar daca o fi sa creasca in nestire, tai din ea!

  3. Constantin says:

    Ha,bine ca asta cu leusteanul macar nu e morbida sau in varianta horror dar sigur e din aceeasi categorie cu superstitiile legate de brad,cactusi,glicina si cate alte plante nedreptatite or mai fi.Acum mi-am amintit ca in tineretile mele :) am vazut intr-o seara o fata cam goluţă pe la ea prin gradina,dar nu era singura.Crezi ca planta leustean?O seara buna!

    • Alexandra says:

      Ei, Constantin, deci tragi cu ochiul prin curtile oamenilor!!Biata fata, poate isi luase si ea un ajutor de gradina, si tu acuma!O seara buna si tie!
      P.S. Cand iti faci blog?

  4. Diana says:

    Tot incerc sa scriu de ceva zile… Eu abia am descoperit blogul…dupa ce am rasfoit postarile mai recente, ca sa fiu sigura ca nu pierd nimic am luat-o de la inceput. Articolul asta mi-a placut nespus de mult si am zis ca e musai sa scriu ceva chiar daca e mai vechi. Sper din tot sufletul ca si gradina mea sa ajunga in cativa ani ca a ta. Noi abia ne-am mutat in octombrie in casuta noastra mult visata si normal ca nu ma gandesc la altceva decat cum sa amenajez gradina…o coala alba de vreo mie de metri patrati. E drept ca am reusit in toamna, cu ajutoare (am o bebela de 10 luni care impune momentan regulile) sa plantez bulbi de lalele, zambile si narcise, vreo 2 braduti, 2 lilieci si 2 tufanele…in rest e ca o panza alba. Ideea mea era ca DA, trebuie sa ai in sange gradinaritul (eu cred ca l-am mostenit de la tata), pentru ca de o luna nu visez decat gradina, chiar daca sunt la inceput…abia astept sa plantez rasaduri, sa fug prin vecini sa iau de la ei plante si sa imi umplu si eu curtea cu tot ce poate oferi mai frumos natura. Multumesc frumos pentru tot ce ai impartasit si sa stii ca esti un model pentru mine si nu numai!

    • Alexandra says:

      Diana, in primul rand sa-ti traiasca bebela, sa se faca mare si sa aiba noroc cu carul! Caci viata fara copii n-are niciun farmec!
      Apoi, gradina, evident! Nu trebuie sa stii nimic, vei face totul din instinct, pe masura ce apar probleme sau provocari. E la fel cum ai creste un copil. :)
      Mi-ar placea sa am din cand in cand vesti de la tine despre cum iti merge gradina.
      Toate cele bune!

Lasă un răspuns

