Boli si daunatori la varza si conopida

Nu stiu daca stiti, dar am si eu in gradina 3 (trei) verze chinezesti. Au iesit din seminte, au crescut frumos, au legat capatana si pana aici le-a fost, ca intr-o saptamana le-a mancat ceva. Zic ceva pentru ca pe frunze n-am vazut nimic. Oi fi eu chioara, dar nici asa… Am intrebat in stanga si-n dreapa, fiecare isi dadea cu parerea, pana cand ceva-ul ala mi-a mancat verzele  asa de tare ca acum sunt franjuri, plus ca in interiorul capatanii se vede o mazga maronie scarboasa. Drept pentru care am inceput sa citesc, doar-doar m-oi dumiri singura ce e, asa , pentru mine, pentru ca varza e oricum , compromisa. Insa de curand am pus si conopida si cum varza e inrudita cu conopida (fam. cruciferelor), trebuie sa-mi iau masuri de prevedere de pe-acuma.

Si uitati ce am gasit:

1. Gargarita verzei-larvele sapa galerii in tulpine si frunze. Combatere: lucrari repetate ale solului ( araturi, prasit); la aparitia adultilor,inainte de a depune ouale se stropeste cu Sinoratox 0.15%, Carbotox 0.15% sau Diazinon 0.15%

2. Buha verzei-omida colorata in verde pana la brun-cenusiu,poate atinge 4-5 cm lungime, face gauri in capatana ajungand pana la cotor. Ataca si conopida. Combatere: inainte de formarea capatanii, se trateaza cultura cu Carbotox 0.4%, Sinoratox 0.15%, Decis 0.04%, 0.6-0.8 l solutie la mp. Cu 20 de zile inainte de recoltare se stopeaza tratamentul.

3. Fluturele alb al verzei-fluturii au corpul negru cu aripi albe cu pete negre, rotunde. Larvele (omizile) sunt galben-cenusii cu trei dungi galbene pe spate. Omizile rod frunzele de varza pana la nervura principala. Daca atacul este puternic si nu se iau masuri de combatere, cultura poate fi distrusa. Ataca si conopida. Combatere: la fel ca la buha verzei.

4. Hernia radacinilor de varza -este o boala care apare frecvent in terenurile umede si acide. Sunt atacate radacinile, pe care se produc umflaturi alungite de diferite marimi,ajungand si de marimea unui pumn. Radacinile atacate se innegresc si putrezesc. Plantele stagneaza in crestere , nu mai formeaza capatana, se ofilesc si mor. Combatere: folosirea de rasaduri sanatoase si cultivate pe acelasi teren dupa 4-5 ani. Plantele bolnave se vor smulge si se vor arde. Boala ataca si conopida.

5.Putregaiul uscat al verzei-se manifesta prin zbarcirea si putrezirea radacinii si tulpinii. Pe partile atacate apar pete ovale, usor adancite,de culoare brun-deschisa. Combatere: dezinfectia semintelor cu apa calda ( 50 grade C) timp de 20-25 de minute. Adunarea si arderea plantelor bolnave. Rotatia culturii dupa 3-4 ani. Boala ataca si conopida.

6. Afidele-pot fi de culoare alba, neagra sau verde. Ii mai intalnim si la trandafiri. Formeaza colonii in varful plantelor, in partile tinere, unde sug seva. Ataca masiv varza si conopida. Combatere: cu Mospilan sau Pirimar.

Asta e tot ce am gasit si bine ca am terminat ca daca ati stii ce mancarime in cap m-a apucat in timp ce scriam…

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
This entry was posted in Tratamente in gradina si nu numai. Bookmark the permalink.

9 Responses to Boli si daunatori la varza si conopida

  1. Georgiana says:

    vai fata! tre’ sa am grija… la cat de varza’s…. :D

  2. Cred ca nu ai pomenit de limax (melcul fara cochilie)…in pamant ai cautat :), ca astia acolo se ascund.

  3. Maryanne says:

    am gasit si eu cateva verze ofilite sa zic asa.Seara nu aveau nimic ,iar dimineata erau pleostite.Le-am smuls si am vazut ca erau furnici la radacina.O gramada de insecte ne ataca recoltele.Nu mai zic de fungi,dupa ploile astea.Trebuie sa stam numai cu pompa in mana.

  4. NU STIU DACA MA POATE AJUTA CINEVA.AM DESCOPERIT PE FRUNZELE DE VARZA NISTE VIERMI VERDE INCHIS.AM CAUTAT INFORMATII DESPRE EI PE NET SI NU I-AM GASIT NICAIERI.AU ASA NISTE PUNCTE NEGRE PE EI SI MANANCA FOARTE REPEDE FRUNZELE.PE DEASUPRA SUNT SI MARI 2-3 CM,PLUS CA UMPLE DE EXCREMENTE TOATE FRUNZELE.

  5. SAVA says:

    EU NU MAI SCAP DE PURICI..SI VAI CA GREU SE MAI PRODUCE VARZA,ARE PREA MULTI DAUNATORI..E DULCE D AIA CRED

    • Alexandra says:

      Stiu! De-aia nu mai pun eu varza, deloc. Anul trecut am pus varza chinezeasca si au atatact-o atatea chestii, ca in final era numai zdrente si mucilagii, o scarbosenie. Asa ca la toamna ma duc frumusel in piata si-mi iau cateva verze pentru murat, ca in rest nu ne omoram noi cu varza.

Lasă un răspuns

