Liliacul

Este  cineva caruia sa nu-i placa liliacul? Nu cred. Cel putin pe la tara, nu cred ca exista curte fara liliac, plantat de obicei la poarta. Cand eram copil, una din preocuparile preferate era furtul de liliac de la vecini, desi aveam si noi in curte, de-aia ma intreb, oare de ce-si puneau oamenii liliacul la poarta, ca fiecare trecator sa poata rupe o ramurica cu fori? Probabil ca de-asta, caci altfel nu inteleg de ce nu il pun la fereastra , sa le vina mirosul la nas!

Oricum ar fi insa plasat, liliacul este un arbust indragit atat pentru aspectul si caracterul sau frumos, cat si pentru mirosul sau inconfundabil, suav si plin de personalitate in acelasi timp.

Binenteles ca am si eu liliac in gradina, sase chiar, insa doar trei sunt de soi, restul de trei sunt cam salbatici; cu toate astea mirosul e miros si asta este si motivul pentru care nu i-am indepartat, desi ei au fost cumparati din Obor drept lilieci de soi.

In luna aprilie, liliacul e rege, iar laleaua regina! Acum insa e inca februarie, cea mai urata luna din calendar si nu putem decat sa visam la culori si parfumuri.

Din www.agenda.ro am extras cateva informatii despre liliac. Sper sa va foloseasca.

 

Generalitati
Liliacul comun este un arbust ornamental de mici dimensiuni, cu frunza cazatoare, raspandit in Europa si Asia. Exemplarele adulte pot ajunge la 2-3 metri inaltime. Frunzele, colorate in verde deschis, au forma de inima, uneori sunt bine rotunjite. O calitate aparte a funzelor: sunt persistente. Se stie ca liliacul este printre ultimii arbusti care isi pierd frunzele toamna.

Spre primavara produce mari corimbi (inflorescenta) conici, cu corole parfumate, tubulare sau in forma de clopot, compuse din patru lobi cu floricele mici, stelate, de culoare lila. Exista multe varietati hibride, cu flori de culoare alba sau violet inchis, chiar cu bordul florilor in culori contrastante.

Exista soiuri de liliac cu flori simple sau flori duble, utilizate si ca flori taiate, deoasebit de ornamentale. Exista o recomandare de care ar trebui sa se tina seama atunci cand se recolteaza florile de liliac pentru a fi pastrate in vaze:  coada se taie cat mai scurt, deoarece liliacul infloreste din mugurii terminali sau din apropierea imediat a lor. Daca florile se taie cu coada mai lunga, exista ricul de a fi stanjenita inflorirea arbustului in anul viitor.

Dupa flori (varfurile trebuie ciupite) raman mici capsule lemnoase, in interiorul carora se afla semintele. Liliacul se poate forma fie ca tufa fie ca un singur trunchi cu coroana.

Expunere
Liliacul se planteaza in gradina in locuri bine insorite, dar pot suporta si semiumbra. Nu se teme de frigul de iarna, dar nici de caldura excesiva a verii.

Udarea
in general liliacul se multumeste cu apa de la ploaie, dar ar fi bine sa fie udat sporadic in lunile cele mai calde ale anului. Exista varietati pitice, compacte, ce pot fi cultivate si in ghivece. in acest caz, trebuie udat substratul cand este prea uscat, din martie pana in octombrie.
Spre sfarsitul iernii se imprastie la baza plantei fertilizant granulat cu cedare lenta sau gunoi de grajd matur.

Terenul
Se cultiva in pamant obisnuit de gradina, dar prefera un substrat bine drenat, argilos si alcalin. Exemplarele cultivate in vase se transfera in vase mai mari la fiecare 2-3 ani.

Inmultirea
Liliacul se multiplica prin seminte sau butasi semilemnosi cu talon, care se preleveaza vara: se planteaza intr-un amestec de turba si nisip, dar trebuie subliniat ca dezvoltarea radacinilor se face cu dificultate. Metoda de reproducere cel mai des utilizata este altoirea mladitei pe specia tipica  locului sau pe puietii de lemn-cainesc (prin copulatie sau despicatura primavara, ori vara, in august, in ochi dormind). Syringa vulgaris produce diverse vlastare, asa ca este posibila divizarea mai multor tufisuri.

Pe un liliac mai in varsta se pot altoi mai multe soiuri de liliac, referindu-ne la forma si culoarea diferita a florilor. Metoda aplicata este altoirea laterala sub coaja in T. Se efectueaza la inceputul toamnei.
Ca altoi, se foloseste un lastar cu 2-3 muguri, care se ascute la baza sub forma de pana. Pe portaltoi se face o taietura in forma de T, in care se introduce altoiul. Locul operat se bandajaza dupa ce a fost uns cu ceara de altoi (mastic).

Taierea ramurilor
Iarna se curata liliacul de ramurile uscate sau vatamate.

Paraziti
Atacul bacteriilor la liliac se manifesta prin aparitie petelor brune pe frunze, iar tinerele vlastare se innegresc si se usuca. Peronospora se manifesta prin petele maronii si neregulate ce apar pe varful vlastarelor si pe scoarta. Produsele pe baza de piretru elimina insectele ce vatama frunzele.

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
This entry was posted in Arbusti decorativi and tagged , , . Bookmark the permalink.

19 Responses to Liliacul

  1. Constantin says:

    Iaca, eu am o tufa chiar sub geam. Si-mi place, mult, liliacul. Am vazut, intr-un catalog unguresc, liliac galben. Stii cum arata? Demential!

  2. Angy says:

    Dupa cum ti-am mai spus, eu am casa in Bucuresti, dar curte fffff mica, iar pamant si mai putin(sub 10mp). De aceea trebuie f bine organizata microgradina mea, fiindca nu-mi pot permite sa neglijez nici macar 1 cm.
    Am cumparat acum 2 ani un liliac obisnuit(vulgaris) pentru miros. Si de atunci astept sa si infloreasca. Poate am noroc anul acesta. Este o tufa de peste 1m, cu frunze frumoase(acum doar bete si muguri).
    Cred ca nu i-am gasit cel mai bun loc, asa ca as vrea daca pot sa-l mut si cand?!
    Ma uit la el ca la soare caci ma topesc dupa liliac.

  3. victoriacus says:

    Ce frumooosi sunt.Am reusit sa fac si eu rost anul trecut de 2 puisori mov simpli si i-am plantat……ghici unde? :)) La poarta,desigur…… :)
    Sper sa gasesc si albi

  4. Elfa says:

    Pfff, liliacul e in top 3 la mine, il ador! Am pus si eu anul trecut 5 copacei- sunt foarte curioasa sa vad cum au trecut peste iarna. De fapt, abia astept sa vad cum au trecut toate florile..

  5. Hai sa-ti spun si eu ceva despre liliac, care este floarea mea preferata fiind si numele de fata al maica-mii.
    Frunzele de liliac sunt foarte apreciate de …. melci!!!
    Asta vara (mai pe la inceput, am plantat in gradina, de-a lungul unui gard, o line de arbusti: Forsithya, liliac, iasomie si un Tamarix. Fiind o vara mai umeda (cel putin in raport cu “normalitatea” locului) s-au inmultit foarte tare melcii. Din aceia mici, albi si rotunzi. Din pacate nu le-am data atentia necesara si mi-au mancat apropae in intregime frunzele Liliacului si a Forsithyei. Dar mai ales ale Liliacului. Cu greu am gasit ceva referinte pe net despre acest gen de “atacuri”.
    Acum ma uit cu groaza la micii mei arbusti daca “invie” sau nu in primavara aceasta.

    • Alexandra says:

      Am patit-o si eu asa odata, insa la dalii. Erau bietele de ele pline ochi cu melci. Nu stiu daca exista solutii impotriva melcilor, poate ceva fungicide, avand in vedere ca si fungii si melcii apar la umiditate excesiva.

      • alex says:

        Tot sapand net-ul dupa diverse, aflu ca:
        - exista “moluscocide”. ca sa nu fiu suspectat ca fac reclama cuiva, da o cautare dupa cuvantul asta si ai sa gasesti imediat
        - daca insa esti naturista infocata foloseste “capcane de bere”. Pui intr-o cutiuta (de conserve) ingropata pana la buza, niste bere. Cica berea atrage melcii (miam, miam!) care, ca si unii barbati, cad in cutia de bere si se ineaca. Reteta ar fi valabila pentru limacsi dar nu cred ca este relevant daca melcul are sau nu casutza… tot gasteropode! E drept, solutia mi se pare cam costisitoare, mai cu seama ca berea ar cam fi buna si de baut, totusi.
        - deasemenea am mai gasit recomandarea de a creea in jurul plantelor de protejat caate un inel de pietris din acela spart sau chiar sticla pisata. Se pare ca melcii vor evita sa-l strabata in drumul catre planta. Imi cam dau seama de ce.

        Nu am incercat inca niciuna din solutiile astea dar am de gand sa fac o combinatie. In sensul ca berea care ramane prin sticle am s-o “recuperez” astfel, in jurul plantelor voi pune pietris spart (cioburile mi se par cam periculoase) si am sa cumpar, totusi, pentru eventualitatea ca primele doua sunt gogorite si cateva fiole din acelea de chimicale. M-au enervat rau melcii aia!!!
        -

      • Alexandra says:

        Am o fosta colega care are in fiecare an probleme cu melcii, curtea ei e mai mult la umbra si a incercat si ea cu bere. Vax! Eu zic ca ai putea sa te risti cu niste chimicale, in definitiv sunt flori, nu le mananci si decat sa te trezesti fara ele, mai bine le bagi niste medicamente.
        Desi, daca-ti ramane destula bere de la gratare :D , merita sa incerci si varianta bio.

  6. MONICA says:

    Vreau si eu pui de liliac ,sunt asa disperata ca nu gasesc incit indraznesc sa sa va deranjez in speranta ca voi afla unde pot gasi.Felicitari pentru blog ,va citesc frecvent postarile.

  7. MONICA says:

    Multumesc pentru raspuns,eu sunt incepatoare in ale gradinaritului pentru ca abia de anul trecut am casuta la tara, dar voi face tot ce pot pentru a avea o gradina asa frumoasa ca a dumneavoastra.Sper sa gasesc pina la toamna si pui de liliac.

  8. octav says:

    Am un liliac plantat acu 3 ani si n-a facut nici o floare, stie cioneva trebuie altoit cumva ? ori care e cauza? Multumesc anticipat

Lasă un răspuns

