Dalia

De la sfarsitul lui iulie pana la primul inghet,dalia mentine pete de culoare intinse, atunci cand multe flori deja s-au ofilit.Varietatea uriasa de dalie de bordura cu flori care pot fi de 25 cm este vedeta peisajului, dar puteti cumpara dalii de rasad sau liliputane cu flori mici care cresc compact.Tipurile de dalii de bordura favorite sunt: decorativa,semicactus si cactus,iar locul lor este in bordura erbacee sau in straturi.

Dalia este o planta care se acomodeaza.Ii place cernoziomul bun, dar creste aproape oriunde.Ii place soarele, dar creste bine si la penumbra.Puteti incepe in mai multe feluri: cu tuberculi, cu butasi cu radacina sau cu seminte.Butasii cu radacina si tuberculii incoltiti se planteaza afara in luna mai.Daliile de bordura trebuie sprijinite-infigeti un bat tare sau un par inainte de plantare. Puteti mari tufele prin ruperea varfurilor tulpinilor principale.Udati bine in perioadele secetoase-la aparitia bobocilor trebuie sa se ude la fiecare cateva zile, daca nu ploua.Nu sapati-combateti buruienile aplicand un strat de 5 cm de turba sau de compost in jurul tulpinilor.

Daca doriti flori mai mari (dar mai putine) trebuie sa rupeti bobocii laterali din manunchi, lasand doar bobocul terminal.Cand primul inghet a innegrit frunzele,scurtati tulpinile la aproximativ 15 cm deasupra solului, scoateti cu grija tuberculii cu furca si indepartati  pamantul in exces si radacinile rupte.Asezati tuberculii cu partea de sus in jos timp de o saptamana, pentru a se elimina excesul de umiditate, apoi puneti-i pe un strat de turba intr-o cutie si acoperiti-i cu turba, lasand neacoperiti coletii.Depozitati-i intr-un loc racoros, dar unde nu ingheata, pana la momentul plantarii.

Daliile anuale au multe cerinte similare cu cele ale daliilor mai inalte si mai aspectuoase.Inainte de plantare, trebuie sa se puna materie organica in sol si trebuie suprimati melcii pentru protejarea lastarilor tineri, daca acesti daunatori va fac probleme in gradina.Daliile sunt plante secetoase si infometate-trebuie udate bine pe timp secetos si ocazional sa li se puna un fertilizator lichid.

Eu una am avut mari probleme cu daliile.Intr-un an ploios am avut gradina plina de melci care pareau ca se adunasera de peste tot si se hraneau doar din daliile mele. Apoi am avut probleme cu pastrarea tuberculilor peste iarna;oriunde i-as fi pus, ba era prea cald, ba era prea frig. Daca ii puneam in casa undeva mai la racoare, se uscau de ramaneau iasca;daca ii duceam in garaj era prea frig si degerau. Trebuie ales un loc unde temperatura sa fie constanta in jur de 10 grade.Dupa aceea am ales daliile pitice si faceam rasaduri in fiecare primavara.Si acelea fac tuberculi care se pot pastra iarna.

Acesta a fost un post „tehnic”.M-am gandit ca dupa ce ne-am tot uitat la poze, am calatorit, nu strica sa mai si studiem un pic. Eu una am de gand sa incerc iarasi niste dalii anul acesta, chiar daca voi pierde iarasi tuberculii, macar pastrez semintele pentru la anul.Cele mai frumoase dalii le-am vazut in Bucovina: erau imense , pline de flori, le mergea de minune.Tot acolo am vazut si cele mai frumoase clematite.Azi sunt in pana de inspiratie, asa ca raman la dalii;decat sa vorbesc aiurea, vrute si nevrute, chestii care nu intereseaza pe nimeni,  mai bine mai pun niste poze .

Cu bine,

Alexandra

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Flori de gradina. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Dalia

  1. Constantin zice:

    Originare din Mexic daliile au fost botezate asa,dupa ce au fost aduse in Spania,in cinstea unui naturalist pe nume Andre Dahl.In mod frecvent chiar asa li se spune-dalii dar popular sunt cunoscute si ca gherghine.Foarte corect postul tau,poate ca ar mai trebui spus ca tuberculii nu se planteaza la o adancime mai mare de 8 cm dar nici prea la suprafata si ca inmultirea plantelor se poate face primavara(si)prin divizarea tuberculului in 2-3 bucati dar care obligatoriu trebuie sa contina cel putin un ochi si o portiune din colet.O seara buna!

    • Alexandra zice:

      Multumesc de completari. Ia zi-mi, nu-i asa ca-ti place blogul meu? he,he Abia astept sa-ti faci blog, am sa te bat la cap pana-ti faci! Si o s-o pun si pe Elisa sa ma sustina!
      Seara buna si tie!

  2. Pingback: Despre dalii « Gradina visata

  3. gabriela zice:

    ce frumuseti, Alexandra! Si eu m-am indragostit de dalii. Anul trecut mi-am cumparat cateva la ghiveci. Erau soiuri mai mici dar m-au rasplatit cu flori din belsug.

  4. gabriela zice:

    plantele de camera sunt frumoase. Afara, in gradina am panselute si in gradina micuta, de sub geam, cateva flori de primavara. Ma lupt cu Raducu, catelul care, cand prinde ocazia, da iama in gradina si admira rasadurile de flori. Nu ii place intotdeauna felul in care le-am plantat si le scoate. Ideea e ca uita repede unde a vrut sa le aseze el si mi le lasa pe carare. 🙂

  5. gabriela zice:

    daca il educi bine, nu o sa ai probleme de acest gen. Pe raducu l-am primit, odata cu casa si gradina. Era gata „instruit” si are o varsta. Cam greu sa il mai schimb. Insa, am inchis bine gradina si il cert mereu cand vrea sa intre. Acum a inteles ca nu-mi place interventia lui pe acolo.

  6. laura zice:

    in cat timp de cand am pus tuberculii in pamant incep sa creasca daliiile?

    • Alexandra zice:

      Laura, depinde. Depinde unde i-ai pastrat, daca erau incoltiti deja sau nu, cat e de cald pamantul, cat de adanc i-ai plantat, depinde de umiditatea solului etc. Nu-ti fa griji, ies ele! 😀

  7. Pingback: Flori cu suflet sau Flori de sezon in Octombrie | Atelierul de flori Timisoara

Lasă un răspuns

