Clematitele mele

Am si eu patru clematite.Doua mov, ca cea din imagine, una bleu, care inca n-a inflorit si una roz ,pe care am mutat-o in primavara asta si e amarata rau, asa ca n-am sa v-o arat.

Imi plac mult aceste flori pentru ca au culori foarte frumoase si infloresc abundent, fara sa fie pretentioase din cale-afara.Se gasesc de cumparat la magazinele de specialitate, chiar si la Bricostore.Floarea din imagine a suferit rau de tot la viata ei, a fost pe rand rupta de vant, caci era mica si n-o legasem bine, apoi mancata de o capra. Da, am zis bine, de capra vecinului, care paste pe izlaz, putin mai departe de casa mea. De felul meu sunt un om cumsecade ,nu-mi ies din fire usor si nici nu spun vorbe grele, dar cand am vazut cum imi haleste raioasa aia de capra la clematita,eu fiind in curte, in prima faza am incremenit. In faza urmatoare m-am repezit ca uliul la capra cu un bat si am luat-o la goana. Iar pe stapana-sa, care statea si se uita nepasatoare cum animalul ei isi lua portia de clematite,am facut-o … nu va spun cum am facut-o ca mi-e rusine. Dupa aia mi-a parut rau, nu se cade sa vorbesti asa, dar nu mai puteam de nervi. Si acum ma apuca pandaliile cand mi-aduc aminte! Dupa  cinci minute, ma trezesc la poarta cu  barbatu-sau pe care il trimisese sa ma ia la rost , vezi-Doamne, ca de ce i-am jignit nevasta.Mi-am cerut scuze si am zis, foarte bine, daca raioasa matale mai mananca ceva de pe gardul meu, o fac pastrama! Pastrama ,ca tot imi place mie! Din ziua aia, femeia isi duce capra la pascut pe alta strada, face putin ocol.Foarte bine, ei dracia dracu’ ! Ca sa vedeti cat de mult tin la florile mele! Pe gard mai am cativa trandafiri agatatori, iedera si caprifoi.La vremea aia aveam si niste zorele, deci ar fi avut ce manca.Binenteles ca toata strada a aflat de cearta mea cu vecina, iar tanti Vasilica, cea care imi sapa mie brazdele grele, a venit si mi-a zis: bravo, bine ca ati pus-o la punct ca e tare obraznica. E fudula ca are o capra si o vaca de nu-si mai incape in piele. Si nu vrea sa ne vanda lapte, face branza si o vinde la Bucuresti. E frumoasa viata la tara!…

Cateva cuvinte  despre felul cum se ingrijesc clematitele, pentru cine intereseaza. Secretul unei clematite este ca baza plantei sa stea cat mai mult la umbra. De aceea este bine sa o plantam langa o tufa de trandafiri care ii va asigura umbra la ” picioare”. De asemenea nu suporta umiditatea excesiva, solul in care se planteaza trebuie sa fie bine drenat. Clematitele prefera deci picioarele la umbra si capul la soare. Fiind o planta agatatoare, are nevoie de sustinere, care se poate face pe spalier, tripod sau tutore.Daca planta e viguroasa, va creste rapid si va depasi tutorele, deci trebuie sa alegem metode de sustinere in functie de marimea plantei.Trebuie plantata la adapost, pentru ca este destul de fragila,iar un vant puternic o poate rupe. Primavara e bine sa nu rupeti uscaturile, e posibil ca acestea sa infrunzeasca. Abia dupa ce vedeti ca pe coarda aparent uscata nu mai rasar frunze,puteti taia uscaturile. Se uda abundent la cateva zile, functie de necesitati. Se inmulteste destul de greu prin butasire, iar inmultirea prin seminte e mai bine sa n-o incercati: sansele sunt minime. Inca se mai pot planta in gradina.

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Flori de gradina și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Clematitele mele

  1. Adinuca zice:

    Frumoasa si savuroasa povestea ta. Inspirate si sfaturile. Multumesc. Inca stau in asteptare daca sa iau sau nu. Ma gandesc de vreo 3 luni…

    • Alexandra zice:

      Eu am luat fel de fel de flori, unele au mers, altele nu. Spre exemplu la mine nu merg hortensiile, ori margaritarul, fiindca nu prea am umbra.Dar am luat totusi hortensii si in compensare le ud din greu, asa doar mai infloresc. Acuma nici sa arunci banii aiurea, doar asa, ca sa faci experimente. Dar daca iti place si ai conditiile necesare, nu vad care ar fi problema.

  2. Maryanne zice:

    si mie imi plac clematitele.Am doar doua,una mov ,ca la tine si una Bleu ,cica,asa arata pe eticheta.Abia astept sa infloreasca,Am cumparat-o in primavara aceasta.Intentionez sa mai cumpar ,pt ca imi plac.Si vreau sa le pun alaturi de trandafiri cataratori,dar in combinatii bine alese .De ex,cea bleu,alaturi de un trandafir alb catarator.Dar neaparat imi voi cumpara una grena.

  3. Maryanne zice:

    uitasem sa-ti spun.Eu,la baza clematitelor,am pus menta.Sta si frumos si le face si bine.

    • Alexandra zice:

      Menta se intinde, face rizomi, sa nu le faca rau la radacina, adica sa le sufoce. Tine-o din scurt, iar daca vezi ca nu-ti mai creste clematita, da-o incolo de menta, pune altceva.De exemplu lavanda. Merge cu clematitele mov.

  4. Maryanne zice:

    pai nu o las dupa ea,stai linistita ca o controlez.Stiu ca se intinde si creste daca o lasi.

  5. Elfa zice:

    Eu am 8 clematite. 3 mov, 3 roz si 2 albe. Au inflorit toate, doar cele mov inca nu, sunt mai tarzii. Le ador.. le-am amplasat strategic sub copaci mai inalti, si se catara pe trunchiuri, arata bestial. La baza am pus margarete.

  6. Alexandra zice:

    Am aruncat o privire pe blogul tau. Are poze cu gradina , ca eu nu am vazut…?

Lasă un răspuns

