Model de sistem fiscal

Intr-o dimineata, stapanitorul unei cetati fu trezit de niste strigate care se auzeau din piata: „Hai la mere! Mere dulci cum n-ati mai gustat!!”. Ridicandu-se indispus din pat si privind pe fereastra, vazu un targovet ce vindea intr-adevar mere, inconjurat de o multime de musterii. Trebuie sa fie tare bune merele alea, isi spuse mai-marele cetatii si , facandu-i-se pofta, il chema pe primul sau sfetnic si ii porunci: „Ia cinci galbeni si mergi sa cumperi mere de la targovetul ala”. Primul sfetnic il chema pe paharnic si ii spuse:” Uite patru galbeni, du-te si cumpara mere”. Paharnicul se adresa la randul lui stolnicului :” Poftim trei galbeni, de care sa cumperi mere de la targovetul acela”. Stolnicul il chema pe primul strajer, ii dadu doi galbeni si il trimise in piata sa cumpere mere. Acesta dadu un galben unui strajer din subordine, iar acela se duse la targovet si il lua la rost:” Hei, ce tot strigi asa! Ai tulburat somnul mai-marelui cetatii , iar drept pedeapsa mi-a poruncit sa-ti confisc caruta asta cu mere”. Zis si facut. Intors la seful sau, strajerul se lauda: ” Am facut un targ nemaipomenit! Cu un galben am cumparat jumatate din caruta cu mere a targovetului. ” Primul strajer a mers la stolnic: „M-am targuit si cu cei doi galbeni pe care mi i-ai dat am reusit sa cumpar un sac de mere”. Stolnicul-repede la paharnic: ” Cu trei galbeni am luat o tolba intreaga de mere”. Paharnicul dosi si el jumatate din cantitatea de mere si merse la primul sfetnic:”Iata, cei patru galbeni mi-au ajuns doar pentru jumatate de tolba de mere”. Iar primul sfetnic se infatisa dinaintea stapanului cetatii si glasui: „Maria Ta, iata , am indeplinit porunca. Numai ca de cei cinci galbeni n-am reusit sa targuiesc decat cinci mere”. Mai-marele cetatii musca dintr-un mar si cugeta: „Hmmm…, cinci mere pentru cinci galbeni, scump, foarte scump! Si cu toate astea targovetul acela avea o gramada de cumparatori. Inseamna ca lumea o duce bine, are bani. Ia sa maresc eu birurile!”

( Orice asemanare cu vreun sistem fiscal actual este o pura intamplare).

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Zambete și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Model de sistem fiscal

  1. intr-adevar: nici o asemanare…
    da’ absolut nici una!
    a’propos, oare de ce mancam doar mere din import de la o vreme-ncoace?

    • Alexandra zice:

      Daaa, ca sa vezi ce povesti de adormit copiii…Iar cu merele, hmmm…, ma provoci ,ca incep iar sa injur, desi am promis ca-mi tin gura. Totusi, ca nu ma pot abtine, mancam mere din import pentru ca sunt mai scumpe, nu au gust, sunt toxice, iradiate-sa tina mai mult si umflate cu perfuzia ; pentru ca livezile noastre mor din picioare, pentru ca taranul roman e batjocorit in toate felurile. Eu zic ca de-aia.

  2. Alina zice:

    imi place foarte mult! tare isteata este povestea 😉 Alina

Lasă un răspuns

