Regina noptii

 Regina noptii e una din florile mele preferate. De fapt toate florile din gradina mea sunt preferate, altfel nu le cresteam. Insa regina noptii are un loc aparte in sufletul meu. Ati vazut cat e de gratioasa, de modesta, de delicata si de parfumata?

Cand stateam la bloc le cresteam in ghiveci. Nu faceau ele multe flori, dar inmiresma seara tot balconul. Era o placere sa stai sa asculti muzica tramvaielor, a claxoanelor, a girofarurilor de la politia de vis-a-vis, ale salvarilor de la Spitalul 23 August ( cum i-o fi zicand acuma?) in miros de regina noptii. 

Pana acum ceva timp, sa zic cativa ani, habar nu aveam ca regina noptii mai poate avea si alte culori decat alb si lila-ul acela diafan. Uite ca are: poate fi rosie, roz, grena, violet deschis si chiar galbene. Mai pot fi si tufe pitice, care infloresc abundent, numai ca astea chiar nu au miros deloc.

N-am vrut flori colorate, tocmai pentru ca stiam ca nu au cine stie ce miros, voiam albe si mi-am cumparat doua plicuri de seminte albe, adica asa scria pe plic. Uite ca n-au fost albe, ci mixte , asa cum  se vad in poze.La inceput m-am suparat rau, dar intre timp mi-a trecut, pentru ca sunt chiar frumoase si miros, nu chiar ca cele albe, dar miros.

 

Inmultire si ingrijire

Regina noptii se inmulteste usor prin seminte. Puteti sa insamantati in jardiniere  incepand cu sfarsitul lui februarie, inceputul lui martie, iar rasadurile le scoateti afara cand este destul de cald noaptea astfel incat sa nu sufere de frig. Anul acesta le-am scos tarziu, pe la inceputul lui mai, asa de frig a fost, dar in mod normal prin aprilie este foarte bine sa le rasaditi in gradina. De asemenea, puteti insamanta direct in gradina, dar dureaza mai mult pana cresc si infloresc.Rasadurile trebuie puse la distanta de 20-30 cm .

Prefera soluri drenate si soare , in special dimineata si la pranz. La umbra nu prea infloreste, deci evitati sa o puneti in locuri in care nu are cateva ore de soare pe zi. In zilele secetoase trebuie udata cu nadejde, dar atentia, nu stropiti frunzele, caci e predispusa la imbolnaviri. Ati observat ca frunzele de la baza sunt mari, iar cand o udam este inevitabil sa udam si frunzele. E bine sa eliminati aceste frunze, care oricum ii iau din hrana si astfel udati fara grija. Imediat ce florile s-au ofilit, trebuie eliminate, la fel ca la petunii, pentru a stimula inflorirea. Regina noptii infloreste toata vara si cand vedeti ca nu mai infloreste, cand a inflorit si ultimul boboc aflat in varf, o puteti tunde la 20 cm deasupra pamantului. Daca vremea este inca frumoasa, va creste si va inflori din nou. Acelasi procedeu se aplica si la petuniile de ghiveci sau din gradina. In general nu are nevoie de fertilizanti, dar daca solul este sarac, puteti folosi un ingrasamant pentru flori de gradina.Daca sunt inalte e bine sa le puneti tutori caci un vant puternic le poate rupe.

Recoltarea semintelor este bine sa se faca din primele flori, dupa ce s-a uscat bine capsula in care se afla. Eu le tin in capsula pana anul viitor cand le pun iar in pamant; mi se pare mie ca stau mai bine in mediul lor natural, capsula adica. Semintele se pastreaza in pungi de hartie, la loc intunecos si racoros.

Ca regula generala: cu cat sunt mai deschise la culoare, cu atat miros mai tare.Daca mai gasiti rasaduri in piete, inca mai puteti pune in gradina. Alegeti o zi innorata sau plantati-le spre seara, cand nu mai este foarte cald.

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Flori de gradina și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Regina noptii

  1. Maryanne zice:

    sunt frumoase tare.Eu am doar albe si intr-adevar miros f f frumos seara.Am cumparat doi ani la rand rasaduri si le-am pus in gradina.Alte doua culori ,grena si rosu.Nu s-au autoinsamantat cum ma asteptam.Nu am nici un fir de alta culoare.O sa cumpar un plic cu seminte la primavara sa tare imi plac.

  2. Am pus si eu saptamana trecuta cateva rasaduri mititele…sper sa apuc sa le miros si eu vara asta.

  3. Ariel TM zice:

    Am plantat si eu astazi in doua ghivece – locuiesc la bloc 😦 – Regina noptii, sper sa infloreasca vara aceasta si sa ma bucur, catusi de putin, de frumusetea florilor si de parfumul lor… Aceste flori imi amintesc de vacantele de vara de la bunici, la tara… Dar si vacantele, si bunicii, si „Regina noptii” de acolo „au plecat” demult… Mi-e tare dor.

  4. sisicheci zice:

    de unde pot achizitiona si eu seminte?

Lasă un răspuns

