Cimitirul vesel de la Sapanta

Zona Maramuresului este singura pe care nu am vizitat-o, asa ca anul acesta concediul l-am facut acolo, in Maramures.Drumul este lung din Bucuresti, am mers doua zile, cu o oprire in Targu Jiu, iar apoi direct Baia Mare. Mare surpriza am avut cand cu vreo 50 de Km inainte de Cluj am dat peste Autostrada 3 , vestita, celebra, controversata, mult-asteptata Autostrada!  45 de kilometri de vis, de nici nu-mi venea sa cred ca sunt in Romania! Drum adevarat, nu ca Bucuresti-Pitesti ori Autostrada Soarelui, facuta la mare meserie, neteda ca-n palma. Pacat ca au fost doar 45 de Kilometri. Eh, dar cum marile bucurii sunt scurte, dupa Cluj am dat de un drum ingrozitor de prost, care ne-a hurducait pana-n Baia Mare. Ceea ce ne-a mai adus un pic zambetul pe buze a fost Pensiunea Union din oras, la care am innoptat si care va face subiectul unui post viitor.

Acum vreau sa va spun doar cateva impresii despre cimitirul vesel din Sapanta, comuna turistica celebra, vizitata atat de romani cat si de straini , desi m-am intrebat ce naiba pricepeau strainii aia acolo fara un ghid in limba lor!. Ca noua ne era destul de greu sa buchisim ce scria pe crucile acelea cu picturi naive, mai ales ca unele erau asa de deteriorate incat nu se mai distingea deloc scrisul.In sfarsit, treaba lor!

Vreau sa va spun ca nu m-a amuzat deloc, dar deloc, vestitul cimitir. Am cautat cu lumanarea niste epitafuri haioase , dar cu vreo doua-trei exceptii, n-am gasit. Din ceea ce citisem, fondatorul cimitirului, Stan Patras, om al comunei, i-a cam luat peste picior pe toti cei carora le-a facut cruci, insistand pe defectele lor din timpul vietii, cu ironie si fara pic de rautate. Nimeni nu s-a suparat, ma refer la rudele defunctilor, dimpotriva,tocmai de aceea comuna a devenit atractie turistica si oamenii au prosperat chiar pe vremea comunistilor. Ma bate gandul ca la un moment dat, rudele celor ingropati acolo, ca sa nu intineze memoria mortilor lor, au schimbat inscriptiile de pe cruci, pentru ca peste tot citeai ce oameni de treaba, gospodari, cu frica de Dumnezeu au fost, cum munceau ei la ce se pricepeau mai bine, cum si-au crescut ei copiii si cum au parasit lumea la x ani. Si atat. Pai sa fim seriosi, ce e vesel in asta. Ba inca e destul de trist sa vezi cum unii au facut infarct la 40 de ani, cum una a ars de vie la 57 de ani, ori cum unul s-a nascut beteag si a trait in chin pana la 30 de ani cand s-a indurat de el Doamna cu Coasa.

Probabil ca Cimitirul din Sapanta e vesel deoarece crucile sunt viu colorate, predominand albastrul, si ca au gravate imagini ale celor ingropati acolo, imagini ce redau meseriile pe care le-au avut in timpul vietii, ori ocupatia lor principala.Deci nu va asteptati sa radeti in hohote la vederea crucilor, poate doar sa va rasara un zambet amar in coltul gurii si sa va duceti cu gandul la vremelnicia noastra pe acest pamant.In orice caz, cimitirul din Sapanta este unic in lume si este original. Repet, pacat ca unele cruci se afla in stare avansata de degradare, nu mai au pe ele strop de culoare si ceea ce este mai trist, nu mai pot fi citite epitafurile. Mare pacat!

Pacat si ca drumul pana acolo este foarte prost, din orice parte ai veni.Pacat ca tarabele din preajma Cimitirului sunt pline de kitch-uri, in loc de obiecte de arta autentica.Pacat ca biserica era in renovare, cu schele pe ea, desi nu am vazut niciun muncitor sa muncesca.

Cateva poze din incinta cimitirului:

Este chiar crucea fondatorului cimitirului, Stan Ioan Patras.

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Calator prin tara și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Cimitirul vesel de la Sapanta

  1. Elfa zice:

    🙂 Asa e, nici eu nu gasesc nimic amuzant in asa-zisul Cimitir Vesel. Dimpotriva, mi se pare chiar.. plictisitor. Cand am fost acolo nu am tinut minte decat ca pe 80% din ‘decedati’ ii chema la fel :D.

    Pacat ca nu ai vizitat zona Viseu si Borsa, sunt locuri superbe unde ai fi putut cunoaste adevarata frumusete a Maramuresului. Sau Cheile Lapusului. Baia Mare cum ti s-a parut? Eu locuiesc acolo, hehe.. si mi se pare a fi un oras foarte dragut 😉
    Te pup! ( Trandafirii tai m-au lasat cu gura cascata, sunt supeeeerbi)

    • Alexandra zice:

      Nu-i asa? Am crezut ca mi se pare mie… Baia Mare e chiar dragut, cum spui tu, mi-a placut ca are bulevarde largi, e foarte aerisit. Mi-a placut apoi zona aceea din jurul stadionului si binenteles orasul vechi. Am mancat la „Nicola ” un pranz excelent, iar pensiunea ” Casa Rusu” sau „Union” m-a dat pe spate! Trebuie sa revin in Maramures, acum timpul a fost scurt, am trecut in mare viteza pe acolo. Stii, azi toata ziua am visat la calatorii in jurul lumii si numai tu cu El Camino mi-ai redeschis o rana veche si anume sa las tot si sa calatoresc un an sau doi, oriunde m-or purta pasii.

  2. Eu nu l-am vazut inca. De fapt nu am ajuns in Maramures. Eu cred totusi ca „veselia” sta mai mult in culorile pe care le au crucile.

    Sa inteleg ca te-ai intors?
    Sper ca te-a deconectat plimbarea si ca te-ai distrat.

  3. Georgiana zice:

    Maramuresul e partea de tara care-mi place la nebunie!! Am fost de vreo cateva ori pe acolo si de fiecare data m-a incantat!
    In alta oridine de idei, gata concediul? sau postezi de pe coclauri?
    Te pupic!

    • Alexandra zice:

      Am venit ieri si cum am ajuns am si plecat la film, ca nu puteam sa intru direct in smotru, nu? Acum ma coc in bucatarie, stai prin zona, ca e aproape gata pranzul. Am vazut in Cluj unde o sa te zbuciumi tu pe 15 august, apropo, cand ajungi in Bucuresti?

  4. Pingback: Cimitirul vesel? « Georgiana

  5. elena zice:

    nu e nimic amuzant ….e foarte plictisitor…..

Lasă un răspuns

