Miorita-o alta abordare

-Iti  aduci aminte balada Miorita, de Vasile Alecsandri?

-Cum sa nu,de la scoala primara, am invatat-o pe de rost!

-Ti s-a parut vreodata ceva suspect la ea? adica ceva in neregula?

-Pai… nu-mi dau seama…  Ce sa mi se para? O balada culta, metafore multe, trista, totusi optimista, nu stiu, ce vrei sa zici?

-Pai hai sa-ti zic! Uite, bine ca ne–am intalnit azi, ca am si eu cui sa spun ceva ce ma apasa de atata amar de vreme. Ca balada asta e cea mai mare manipulare a romanilor, cea mai marsava bagare de pumn in gura facuta vreodata, cea mai subliminala dintre toate subliminarile menite sa ne abureasca!

– Ce-ai frate! Ce te-a apucat asa , deodata pe biata Miorita? Ori ai ceva cu Alecsandri?

-Fii atent aici la mine ca nu-ti zic de doua ori! Care va sa zica erau trei oieri : moldovean, ungurean si vrancean. Ungureanu’ si vranceanu’ il pizmuiesc pe moldovan ca e mai bogat si planuiesc sa-l omoare, sa-i ia ei averea. Oaia cea desteapta a moldoveanului ii spune acestuia ca cei doi planuiesc sa-l omoare. Iar el, moldovean prost, ce crezi ca zice??

” Oita barsana/De esti nazdravana/Si de-o fi sa mor/In camp de mohor/Sa-i spui lu vrancean/Si lu ungurean/Ca sa ma ingroape/Aicea, pe-aproape…”  Si nu mai continui ca simt iar ca ma sufoc!! Auzi ma la el!  ‘Sa le spui unde sa ma ingroape’!! Asta-i tot? Nu tu o investigatie, un filaj, sa vezi daca e adevarat? Si daca e adevarat sa sari tu pe ei cu toporul, in miez de noapte fara luna! Stai bot in bot cu oaia si-ti faci planuri de inmormantare? Si-ti alegi locul unde sa-ti dormi somnul de veci, rugand oaia sa puna ea o vorba buna pe langa criminali, poate s-or indura de tine sa nu te  lase mort in drum sa te  manance cainii, sau alte animale.Cum ba , e posibil asa ceva? Iar  chestia asta ne-o predau de zeci de ani in scoli, frate! Ca el nu vrea decat sa-i cante la cap fluieras de os si alte rahaturi! Ce sange are asta in el? Terci mucegait! Si mai departe, zice el oii sa nu cumva sa spuna celorlalte oi ca a murit, sa nu  le intristeze , sa le scada productia de lapte si astfel sa se reduca profitul criminalilor. Ma, fir-ar al dracu sa fie, azi si maine si poimaine si in fiecare zi!! Moldovean de rahat! Auzi ce face boul mai departe, ii zice lu Mioara, ca daca vine ma-sa si intreaba de el, sa-i spuna  cum ca s-a insurat cu o gagica frumoasa si bogata, ca avut o nunta super, cu muzica faina si toate alea!!! Asta chiar ca le intrece pe toate! Mamelucul naibii, o pune pe biata ovina sa mai si minta, si pe cine, chiar pe maica-sa, ca n-a fost el in stare sa puna mana pe un batz sa le dea in cap la talhari! Ori sa se duca la cel mai apropiat post de politie si  sa-i dea in gat.Ori sa ceara ajutor de la alti oieri, ca n-or fi fost toti criminali!  Ori sa se duca dracului unde ar fi vazut  cu ochii… El nu, sta si asteapta sa-l omoare, isi face necrologul, isi alege cimitirul si pune oaia sa minta pentru el!

Eu sunt ingrozitor de ofticat pe balada asta si daca ma intrebi, cred ca de la Miorita ni se trag toate nenorocirile noastre, ca popor, pentru  ca Miorita ne invata inca din copilarie sa  stam sa ni se dea la cap si in loc sa ripostam, sa ne plangem de mila in taina, sa ne cumparam loc de veci si sa-i  mintim pe ceilalti  ca o ducem bine.

Unde esti, ai plecat? ca voiam sa-ti mai zic ceva… Te grabesti… bine,bine , mai  vorbim… duminica placuta si tie…

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Uncategorized, Zambete și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Miorita-o alta abordare

  1. maryanne zice:

    ma da ce adevarat e!pai am vazut acum vreo doua saptmani la tv un copil care recita poezia asta.Si o recita cu atat patos si o traia ma.Ca sincer ,nu mi-a placut.Acum citind la tine chiar ma revolta…F adevarat ,am citit-o cu voce tare la familie sa auda si ei.Ne-am amuzat si ne-am intristat in acelasi timp.

    • Alexandra zice:

      Daca ai stii de cand ma tin sa scriu chestia asta! Acum cu vremea asta deprimanta pica taman bine. O am in cap de cand a invatat-o fiu-meu la scoala, tin minte cat ne-am revoltat amandoi atunci, el fiind copil… I-am zis , mama, sa nu te lasi niciodata calcat in picioare, sa-ti pastrezi verticalitatea, sa nu cedezi in fata nemernicilor, oricat ar fi de multi si de puternici. Cred ca a inteles!

  2. Cred ca ne-o cam mancat pe toti revolta asta interioara. Copil fiind, in timp ce-o invatam, ma gandeam „maaaama ce le-as face io la astia doi in locu’ lu’ blegu’ cela!” Si mi-era o mila de biata oaie, cum o nedreptateste fraieru’, ca ea ii vrea binele si asta-n loc sa-i pupe copitele o-nvata numa’ prostii …
    Da’ nu mai putin adevarat e ca si atunci mi s-a parut ca suna superb „soarele si luna/mi-au tinut cununa..”

  3. Constantin zice:

    Da,e mult de discutat aici.Poate la iarna la gura sobei.Iata un articol pe care l-am citit dupa postarea ta,dar pe care l-am găsit absolut din întâmplare http://www.scritube.com/literatura-romana/DESPRE-FATALISMUL-MIORITIC81856.php Sper sa nu se duca la spam.

Lasă un răspuns

