Ciorba de burta

Ciorba de burta ori iti place rau de tot, ori iti displace profund.

Pana acum cativa ani nici nu voiam sa aud de ciorba de burta.De cate ori venea vorba intr-o discutie despre ciorba de burta, aveam in imagine o zama galbuie urat mirositoate, imagine ramasa din copilarie de pe la vreo bodega din Colentina, unde ma mai tarau bunicii mei cand nu aveau cu cine sa ma lase acasa. Impresiile din copilarie sunt foarte puternice, ele raman adanc infipte in constiinta si iti influenteaza tot restul vietii. Asa si eu cu ciorba de burta, decat sa fi mancat asa ceva, mai bine rodeam o coaja de paine uscata.  Pana acum cativa ani cand am fost  intr-o delegatie la Sibiu. Plecasem tarziu de la birou si nu apucasem sa mananc nimic, iar drumul de la Bucuresti   la Sibiu e destul de lung si aglomerat. Asa ca la Dedulesti m-am oprit cu Florin, soferul meu de atunci , sa mancam ceva. El a comandat doua portii de ciorba de burta, doua fripturi de porc si vreo sase mici. Am ramas perplexa vazand ce comanda a facut si chiar l-am intrebat: mai poti sa conduci dupa masa asta infernala? La care el mi-a raspuns razand ca asta e doar gustarea de pe drum, cand vom ajunge la Sibiu abia atunci  o sa manance si el pe saturate. Eu am comandat doi mici, iar daca stiti micii de la Dedulesti, atunci credeti-ma ca e o masa pe cinste. Lui Florin i-au venit ciorbele imediat, iar cand a inceput sa manance cu sorbituri lungi din ea, am trecut peste senzatia auditiva neplacuta si mi-a starnit o mare curiozitate in privinta acelei ciorbe.

– E buna? am intrebat timid. Eu n-am mancat niciodata…

-Buna? E nemaipomenita! Mama ciorbelor, ciorba de burta. De ce nu incercati? Daca nu va place mi-o dati mie.As fi in stare sa mananc o oala intreaga o data.

L-am crezut.

Am comandat si eu o portie. Mi-e inca treza in memorie senzatia de bucurie, placere, incantare, uimire, revelatie pe care am avut-o mancand prima ciorba de burta din viata mea. Mi-era si ingrozitor de foame, ce-i drept. Am regretat din suflet anii lungi si anosti pe care i-am trait fara aceasta delicatesa culinara. De atunci sunt si eu in clubul fanilor ciorbei de burta si de cate ori mi se iveste ocazia, nu-mi refuz o portie.

Azi am facut o oala de cioba de burta.

Reteta  este urmatoarea:

-un antricot de vita

-juma de kil de burta prefiarta

– o ceapa, un morcov, telina, un ardei gras rosu

-amantana

-doua-trei  galbenusuri, otet/lamaie,usturoi, sare, piper

Se fierbe antricotul de vita pana cade carnea de pe el. Mai intai se da intr-un clocot, iar apa se arunca. Cand se pune a doua apa, se adauga zarzavatul. Fierbe asa vreo trei ore. Dupa o ora de fiert se scoate ceapa si se arunca, si-a facut datoria. Dupa ce s-a fiert bine-bine, supa rezultata se stracoara si se lasa in ea daca vreti carne, morcovul taiat rondele subtiri si chiar feliute de ardei gras rosu. Mai da putina culoare ciorbei. Apoi se adauga burta taiata fidea, ei,  nu chiar fidea, ci niste colarezi lungi de 3-4 cm si lati de 1 cm, sau cum va place mai mult. Se fierb bine, sa iasa eventualul miros de burta.La final de drege cu galbenusurile frecate bine cu smantana si mujdei de usturoi, se sareaza dupa gust, se mai pune si piper  si e gata. Eu nu o acresc in oala, las pe fiecare sa si-o acreasca dupa gust. Se poate acri cu lamaie sau otet. In niciun caz nu se acreste cu bors, ca nu mai seamana a ciorba de burta.

Inca ceva: daca va place mai vartoasa, puteti fierbe o mana de orez cateva minute, iar zeama rezultata o adaugati la ciorba. Unii pun faina, eu pun zeama fiarta de la orez, mi se pare mai dietetic. Desi la cat colesterol are ciorba de burta, ce ar mai conta o lingura de faina fiarta.

Sa nu uit: ardeiul iute este indispensabil.

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Retete simple și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Ciorba de burta

  1. Georgiana zice:

    Nu pot sa cred!! ieri discutam in casa cu al meu ca bradul, c’ar fi timpul sa fac o ciorba de burta!! Ei spune si tu! ce ti’e cu fluidu’ asta!!

  2. Mariana zice:

    De mult nu am mai facut!Hai ca fac si eu!
    Mai ai ciorbita sau ai halit-o toata?hi,hi!

  3. oanaclara zice:

    Mama ce pofta mi-ai facuuut! Cand mai termin din mancarurile din frigider sigur de asta ma ocup. 🙂

  4. maryanne zice:

    Eu,tarziu am avut curajul s-o gust si mi-a placut.Fac si eu dar nu f des,ca e mult de fiert si uit de ea.Doar iarna,ca stau mai mult in casa.Mi-ai facut pofta.Cred ca merg la o pensiune sa mananc,ca pana fierbe imi trece pofta.

  5. Eu am venit sa zic ca nu imi place! 🙂
    Abia rabd sa manance cineva langa mine asa ceva.

  6. victoriacus zice:

    ee,pai daca tot ai spus de ciorba asta,o trec in planul (nu ala cincinal ) ) pentru cand se intoarce Marius din Germania.Acum i-am facut samale asa,ca inainte de plecare.Si cand vine il astept cu asta.Eu nu mananc deloc.Am gustat dar tot nu imi place.El mananca la fel ca fostul tau sofer 🙂
    Mie imi place sa scot carnea aia de la osul fiert si o mananc cu usturoi…mmmmm
    Nici macar nu ii spun lui Marius.Ii voi face o surpriza 🙂

Lasă un răspuns

