Reteta de sarmale

Nu-mi inchipuiam ca mai exista oameni care sa nu stie cum se fac sarmalele. Spun oameni, pentru ca sarmale ar trebui sa stie sa faca atat femeile cat si barbatii, fara deosebire. De ce? Pentru ca sarmalele ar fi cica mancarea traditionala in Romania si doar suntem cu totii romani. Mai ales ca nu e asa o filosofie sa faci sarmale. Partea cea mai grea este aceea cu infasuratul, insa odata ce ai deprins miscarea, restul e floare la ureche.

N-as fi scris reteta de sarmale pe blog, dar atata lume cauta pe aici  reteta respectiva si dau de niste poze doar, incat, miloasa cum sunt, fac un pustiu de bine tinerelor gospodine si le dau cateva indicii, nu stiu cat de clare.

Hai sa incerc o reteta.

1Kg de carne tocata, fie porc, fie amestec porc cu vita.

o jumate de cana de orez

o ceapa mai mare

bulion

jumari( optional)

cimbru( tot optional)

piper

Ceapa se taie marunt si se caleste in ulei. Cand a devenit sticloasa, se toarna peste carne, apoi se adauga orezul spalat, 2-3 linguri de bulion, o ceasca de apa calduta. Sare nu mai puneti pentru ca este varza murata destul de sarata. Apropo , gustati varza inainte, iar daca se intampla sa fie prea sarata, adica potroaca, lasati-o o ora in apa rece, la desarat. Amestecam pana se omogenizeaza compozitia. Asta e umplutura.

Urmeaza varza murata. Pai ce sa va zic eu despre varza murata? Ca ar fi bine ca foaia sa fie cat mai fina, mai subtire si mai elastica. Si mare, astfel incat dintr-o foaie sa ne iasa cateva sarmale. Eu nu sunt adepta sarmalelor minuscule, de ti se pierd printre masele si infasori la ele pana te apuca durerea de ficat, dar nici a celor de neam prost, cum face matusi-mea Flori ( care e neam cu mine prin alianta, e nevasta lui nenea Gica). Flori face dintr-un kil de carne 6-8 sarmale. Va imaginati? Alea nu mai sunt sarmale, ci un fel de… saorma, kebab, ceva, invelit in varza.

Deci eu zic ca daca faceti niste sarmale normale, dintr-un Kg de carne va ies 40-50 de bucati.

Acum, asa cum va ziceam, treaba delicata e la infasurat, si zau ca nu prea stiu cum sa va spun  sa faceti. Dar incerc, ma stradui. Sa zicem ca aveti foaia de varza, de marimnea 10×15. Punem la capatul ei un guguloi de carne, apoi o rulam ca pe clatita. La sfarsit avem grija sa fie capetele inchise, caci daca nu, vom avea surpriza ca in timpul fierberii, carnea sa faca pe nebuna si sa iasa din varza, rezultand in final un fel de musaca nasoala.

Gata si cu rulatul. Urmeaza asezarea in oala de sarmale. Eu am pentru sarmale o oala speciala, cumparata de la Horezu, oala de lut, dar puteti sa fierbeti sarmalele in orice oala. Pe fundul oalei puneti niste varza tocata marunt, ca pentru varza calita, apoi incepeti sa asezati sarmalele, frumos, una langa alta, in raza, fara sa le inghesuiti prea tare totusi, caci ele se mai umfla la fiert. Lasati centrul oalei gol, pentru ca la final veti pune acolo tot varza tocata si pentru ca au si ele nevoie de apa, in care sa fiarba. Dupa ce le-am pus pe toate, deasupra punem iar varza tocata, apoi inca 2-3 linguri de bulion si daca vreti, cateva jumari de porc si putin cimbru. Mie nu-mi place cimbrul decat sa-l vad in gradina, dar unii se dau in vand dupa el in mancare.

Se umple oala cu apa si se baga la cuptor. Dureaza cam 4 ore pana sunt gata si puteti verifica daca sunt gata, pur si simplu luand o sarma si mancand-o. Cea mai buna verificare e la orez: daca orezul este fiert, umflat, e semn ca sunt gata.

Ati inteles ceva? Pe naiba!

Apropo, si turcii au sarmale, numai ca ei le spun sarmalik.

 

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Retete simple și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Reteta de sarmale

  1. Zana Eficientei zice:

    ah, ce mi-ai facut, ca ma invart pe langa oalele mele cu sarmale si parca le-as ataca… parca le-as mai lasa sa scada … reao! 🙂

    • Alexandra zice:

      Cum adica, ai deja sarmalele la fiert!! Oaaa, eu abia maine le infasor si daca am destul timp, le dau intr-un clocot, cum s-ar zice. Si ia zi, cum miroase la tine in bucatarie, ca parca mi-a venit o adiere.

  2. Georgiana zice:

    ai facut deja sarmalele?? asa super gospo esti???? Ma faci invidioasa… de pofta nici nu mai zic! Arata excelent!!!

  3. Georgiana zice:

    aha! eu le fac vineri dimineata ca mai toata mancarea, de altfel….
    Tu cum stai cu pregatirile? Eu-s niţel cam blocată în peisaj. Încă aştept zvâcul ăla, ştii tu care… ăla de vine şi te activează în aşa hal încât în câteva ore le faci pe toate!

  4. Georgiana zice:

    aaaa, era sa uit! sa’l intrebi pe cupilu’ tau daca n’o primit nimic in cutia postala… 🙂

  5. irenadaiana zice:

    misto oala ta de sarmale. eu le fierb in tuci. atat ca ma cam chinui cu el pe aragaz ca nu se aseaza foarte bine dar ies de ti se topesc in gura. Cimbru pun din belsug , daca nu miroase a cimbru parca n-ar fi sarmale ci eventual varza a la cluj. Anul trecut am fost la Sucevita la un training si ne-au servit aia sarmale in ulcele de pamant , fiecare cu ulcica lui , acoperite cu o turta de paine si coapta odata cu sarmalele in cuptor. Le serveau la masa direct cu oala adusa pe niste funduri de lemn. Le-am facut si poze dar le am arhivate cu un program pe care nu-l am pe laptop si nu le pot accesa din pacate.

  6. anonim zice:

    Tu daca esti romanca stii sa faci toate mancarurile romanesti,te crezi tu as,dar sunt altele mai bune decat tine spre exemplu eu. Eu pun la 1 kg de carne 5-6 cepe pt ca asta le da gust proasta pamantului ca m.ai so enervat.

  7. EVA zice:

    Secret de bucataresa: varza acra se poate spala ptr a fi folosita imediat. Se foloseste un volum mare de apa calie în care o sa puneti varza acra; o desfaci la mîna (1 – 2 minute), scoateti un punm de varza pe care-l storci. Se gusta si se repeta operatia de cîte ori este necesar. In general este suficient de 2 sau 3 ori. Astfel acreala si sare este diminuate rapid. Bun curaj si pofta buna.

Lasă un răspuns

