Pastrarea daliilor pe perioada de iarna

As fi vrut sa fac un post frumos cu acest subiect, dar am o lene atat de mare  si un sictir atat de gros, incat de cum m-am asezat la calculator, am si inceput sa casc, cu zgomot. Ufff…

S-a dus naibi toata energia mea de asta vara, ce sa fac, sunt o tipa solara, nu ma pot manifesta deplin decat in plin soare si la maxima caldura. Frigul ma amorteste si ma si prosteste in acelasi timp, asa ca va rog, nu-mi puneti intrebari grele, ca nu ma pot concentra.

Ce ziceam? A, da, bulbii de dalii, sau tuberculi, sau rizomi, sau… cui ii pasa de chestia asta! Haideti, ma, tara asta se duce dracu’ si noi odata cu ea, iar voi va interesati despre  cum sa pastrati bulbii de dalii?? Alta treaba n-aveti, zau asa!!

Da’ daca tot ati ajuns pe blogul asta cotrobaind aiurea despre cum sa pastram in viata pana la primavara daliile abia scoase din pamant, hai sa scriu si eu vreo doua vorbe, asa , la deruta maxima, despre chestiunea in  cauza.

Va sa zica ati scos daliile. Nu le-ati scos? Si ce asteptati, sa vin eu sa vi le scot?? Puneti mana si scoteti-le din pamant pana nu vine zapada, avand grija sa taiati tulpina pana la o lungime de 10-15 cm. Curatati tuberculuii frumusel, cu grija, de pamant si puneti-i pe un gratar, ceva, sa se usuce si pamantul ramas, ca sa le puteti curata de tot. Daca ramane pamant pe ei, pot putrezi, pot mucegai… Deci curatati-i de pamant, da??Dupa aia verificati daca nu sunt taiati, putrezi, atacati de ceva nasol, caz in care veti curata si arunca ceea ce este bolnav.Pe unele site-uri straine ( stiu engleza, ce mama masii) , se recomanda sa separati fiecare rizom, iar fiecarui rizom sa-i indepartati partile nefolositoare, alea care atarna, prea lungi, etc, cum s-ar zice, sa-i fasonam putin. Tot englejii recomanda sa punem 4-5 rizomi impreuna in saculeti de plastic, prevazuti cu gauri , pentru aerisire si sa-i depozitam la loc intunecos. E cazul sa-i vizitam lunar, sa vedem in ce stare se afla si la primul semn ca ar fi ceva in neregule, sa actionam.

Apoi alegeti cu grija locul unde ii veti depozita la iarna. Temperatura nu trebuie sa fie  prea mare ( ca in casa), caci vor seca, se vor deshidrata si in consecinta s-a ales praful de ei. Pe de alta parte, daca e prea frig, vor degera, iar la anul va trebui sa cumparati altii. Si de unde atatia bani? Temperatura ideala ar fi intre 4 si 7 grade.Celsius, of course!

Cel mai bine este sa-i depozitati ingropati in nisip amestecat cu rumegus. Nisipul retine umiditate atat cat este nevoie, iar talasul le tine de cald.

Mama, ce-am obosit! Munca asta de creatie stoarce toata vlaga din mine.

Mai vreti sa stiti si altceva? Nu? OK, ma duc sa trag un pui de somn. Pana maine dimineata.

Do not disturb!

 

 

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în gradinarit și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Pastrarea daliilor pe perioada de iarna

  1. maryanne zice:

    ce simpatica esti!!!imi place tare cum scrii.Mai ales postarea asta e tare de tot.A fost cald zilele astea,mie mi-a fost bine.

  2. Constantin zice:

    De alea cu sare? Sa nu uiti de bere! 🙂

    • Alexandra zice:

      Am mancat deja vreo zece, sunt cimpoi! Cine naiba m-a pus sa fac atunci gogosi, ca acum de cate ori vine vorba sa fac ceva dulce, nu aud decat : gogosi! gogosi! Si cum sa ma tin departe cand miros in halul ala??

  3. gabriela zice:

    Alexandra, ma bucur ca am gasit sfaturile tale despre dalii. Am si eu cateva, in ghiveci. M-am mutat la casa de curand si ma pregateam sa le asez pentru iarna. Chiar la momentul oportun am citit asa ca, pun mana si curat bulbii de pamant, nu astept sa vii sa mi-i cureti. 🙂 Cred ca ma descurc si singura. 🙂

    • Alexandra zice:

      A, ce bine, ca am obosit sa tot scot si sa curat la dalii, he,he! Ma bucur sa aud ca te-ai mutat la casa, ce bine ar fi daca toata lumea ar sta la casa. Cred ca atunci lumea ar fi mai buna, cum era odata, cand nu se inventasera blocurile.Te pup, o saptamana buna iti doresc!

  4. victoriacus zice:

    eu am pus bulbii la nisip inca inainte de prima bruma.Sau dupa ea……cam pe-acolo oricum.Nici eu nu functionez prea bine pe timpul asta.In schimb vara mai ca imi vine sa nu mai dorm deloc si sa tot fac cate ceva.O explicatie ar fi ca sunt nascuta vara.Zic si eu 🙂
    Nu cred ca ar fi lumea mai buna daca ar sta la casa.In satul in care stau eu zici ca au innebunit cu totii.Cred ca 80% isi doresc sa moara capra vecinului,si nu au altceva de facut decat sa urmareasca pe altii sa vada ce fac,pentru ca mai apoi sa barfeasca cu orele.Si isi plang de mila pana nu mai pot,dar nu isi dau seama ca sunt atat de saraci din cauza lenei si prostiei.Si de atatea lipsuri au devenit de o rautate fara margini.Doar cand iti arunca o privire te trec fiorii pe sira spinarii.
    Si stii are este culmea culmilor?……Toti stau la casa :))))

  5. Iulia zice:

    Superb, ca te preocupa daliile astea, sa sti ca si pe mine.
    Asa este, in balaceala asta de tara, tara pierduta, cred ca este o solutie sa ne detasam cumva, desi nu stiu daca este bine, cultivand cu drag flori.

  6. CRISTINA zice:

    foarte de folos materialul tau…chiar ma intrebam daca daliile rezista iarna in gradina sau nu…este primul an cand am in gradina dalii si datorita tie le voi avea si la anul 🙂

    • elena zice:

      Tot citind si eu pe ici pe colo sa vad ce fac cu bulbii de flori am gasit raspunsuri: „Se pastreaza la loc uscat si racoros” Acum nedumerirea mea: In nisip nu e deloc „uscat”.E bine sa-i pastram asa? In beci la mine e cam umezeala >Nu duc lipsa nici de nisip.deci a mai tinut cineva bulbii in nisip in beci si le-a mers bine/? Multam fain cui imi raspunde!

  7. Petronela Tanasa zice:

    Thank you Alexandra…I just removed all bulbs from pots and I didn’t know how to keep them until spring… I knew something from my mom but not all. Thank you once again. Xxxx

Lasă un comentariu