Plantarea bulbilor de lalele-partea I

Si nu doar lalele, ci si zambile, narcise, unii crini, muscari, puskinia, fritilaria, anemone.

In mod normal se planteaza in septembrie. Toamna insa se anunta lunga si calduroasa, asa ca daca puteti, mai amanati putin plantarea bulbilor. Cum spuneam intr-un post mai acum ceva vreme, intr-un an am plantat bulbii de lalele prea devreme, vremea  fost calda, bulbii au incoltit crezand ca vine primavara, dupa care a venit inghetul. Binenteles ca au degerat. Iar daca n-au degerat, in primavara n-au mai facut flori ,ci doar frunze. Asa ca plantati-i cat mai spre iarna , doar sa nu fie pamantul inghetat.

Plantelor bulboase le trebuie pamant afanat, fara umezeala.Daca stau in pamant umed putrezesc foarte usor, la fel ca ceapa. Deci, asigurati-va ca locul de plantare nu este mlastinos, asezat in vale. Sapati bine si inlaturati buruienile.

Adancimea de plantare se calculeaza in functie de marimea bulbului, ea trebuie sa fie de trei ori inaltimea bulbului, deci  este bine sa plantati bulbii la adancimea de 10 cm. Distanta dintre bulbi va fi tot asa, de aproximativ 10 cm. Nu e mare filosofie plantarea bulbilor, mai grea este intretinerea acestora pe perioada de vara, pana la plantare. dar despre asta discutam anul viitor, daca vom fi sanatosi…Se gaseste in comert un dispozitiv special pentru plantare, care se infige in pamant, iar cand il scoatem ramane loc gol pentru bulb. Am si eu asa ceva, dar prefer sa fac un sant, sa asez frumos apoi bulbii, insirati ca la armata, ori in ronduri, avand astfel un mai bun control al amplasarii lor.

Unele soiuri sunt mai inalte decat altele, deci cele inalte trebuie asezate mai in spate. De asemenea, unele sunt mai timpurii ca altele, asezati-le astfel incat sa aveti flori peste tot toata primavara. Importanta este si asortarea culorilor. Este mult mai frumos sa asezam alaturi culori contrastante, decat sa zicem doua nuante de rosu una langa cealalta. Dar asta e chestie de gust, asa ca nu se discuta.

Un bulb sanatos este tare,nu are rani, gauri si este invelit intr-o tunica,adica  nu este golas si albicios. Daca aveti bulbili (pui de bulb) din primavara trecuta, plantati-i separat si mai des, la 5 cm distanta. Anul viitor vor fi bulbi maturi la randul lor.

Cand vine frigul, locul unde am pus bulbii il vom acoperi cu ce gasim: paie, rumegus, crengi de copac, frunze .pentru a preveni inghetarea lor. Chiar azi am auzit ca se anunta o iarna geroasa. Adica exact ce ne mai lipsea!

Bulbii mai mici, cum sunt cei de muscari, se planteaza mai des si mai la suprafata. Daca aveti mai multe soiuri de lalele si zambile, va recomand sa ii puneti alternativ, pentru a nu-i amesteca atunci cand ii scoateti din pamant. Adica, de exemplu, faceti un rond de lalele,un singur soi, iar de jur imprejur puneti zambile, sau narcise. Si tot asa. Daca vreti sa puneti mai multe soiuri de lalele/zambile in acelasi loc, incercati sa delimitati cumva soiurile, punand niste delimitatoare ( bucati de lemn, etichete rezistente la iarna, etc. ).

Asta e teoria. Practica, mai tarziu, cand am sa-i plantez si eu pe ai mei, chestie care o sa-mi ia doua zile bune din viata!

Cum am plantat bulbii, gasiti aici.

Spor la treaba!

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Flori de gradina, gradinarit și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Plantarea bulbilor de lalele-partea I

  1. victoriacus zice:

    Avand in vedere ca sotul meu a avut grija,cand a curatat zona florilor de buruieni sa imi scoata betisoarele infipte unde aveam lalelele ,adica in vreo 4 locuri cate 4-5 bulbi,am scapat de grija plantarii de toamna :)))))
    Spor la treaba

  2. victoriacus zice:

    pai da,tot e bine ca a avut chef sa faca el curat pe acolo 🙂 asa ca nu am mai comentat.Multumesc frumos.Te pup si iti doresc o seara frumoasa.

  3. elaine zice:

    Teoretic,bulbii si trandafirii se planteaza pana in noiembrie.

  4. iulia zice:

    despre bulbi plantati in ghiveci nu vb nimeni? cand se planteaza,cum se intretin? va rog ,cateva informatii

    • Alexandra zice:

      Eu stiu cate ceva , chiar am incercat un experiment anul trecut, dar nu mi-a iesit. Nici n-am avut conditii, ce-i drept. Procedeul se numeste ” fortatea bulbilor” si in linii mari e cam asa: se tin bulbii la temperatura de 5 grade o perioada de trei luni. Eu am pus 5 bulbi in frigider, intr-o jardiniera mica, acoperiti cu pamant.Cred ca era octombrie cand i-am pus. Bulbii cred ca e iarna atunci si stau cuminti, nu incoltesc. Se scot apoi si se pun la temperatura de 10 grade, apoi se creste treptat temperatura, ca si cand ar veni primavara.Astfel pacaliti, in februarie-martie infloresc. Cum am spus, nu mi-a reusit experimentul pentru ca probabil n-au avut temperatura adecvata. Iti trebuie o sera unde sa poti regla temperatura, asta e clar.

  5. Monica zice:

    Dar daca eu i-am scos de abia acum o saptamana? Adica la mijlocul lui noiembrie? I-am pierdut, sau daca o sa-i replantez pe la inceputul lui decembrie o sa mai rasara?
    E primul an cand am scos bulbii (i-am luat acum vreo 2-3 ani, de pe la Kaufland). Am constatat ca sunt mult mai multi decat am plantat, sau decat mi-au mai eisit in primavara asta, dar si mult mai mici. Bulbili, posibil…nici nu stiam de denumirea asta.
    Si inca ceva. O buna parte din bulbii de lalele i-am pus intr-o parte a gradinii unde peste iarna aruncam zapada (multa!!) din curte. Este cumva pericol ca greutatea zapezii sa-i fi afundat prea mult, denu mi-au mai iesit toti? Sau faptul ca in zona respectiva a gradinii este mai multa umezeala (zapada ramane acolo pana se toepste complet) le face rau??
    Multumesc

    • Alexandra zice:

      Poti sa-i plantezi pana da inghetul.
      Bulbii oricum se afunda cu timpul in pamant, de aceea e bine sa ii scoti la doi ani. Umezeala le face rau, eu am pierdut soiuri intregi din cauza umezelii.

  6. Monica zice:

    tot Monica sunt. scuze, am vrut sa spun mijlocul lui octombrie. adica i-am scos acum vreo saptamana, in octombrie.

  7. eu nu am scos niciodata bulbii din pamant.si mi s-au facut in fiecare an .iar la 2 ani i-am rarit acolo unde au fost prea desii si atat.

  8. Gelu zice:

    Bună!
    Vreau sa aflu dacă în luna martie când deja au frunze pot sa scot lalelele și sa le replatez.

Lasă un comentariu