Scoaterea bulbilor

Miercuri dupa-amiaza venisem de la serviciu chitita sa scot cat mai multi bulbi de lalele. Am apucat de am scos un soi, adica vreo 50, cand a inceput ploaia. Acuma, nu stiam ce sa fac, sa ma necajesc ca ploaia mi-a stricat planurile, sau sa ma bucur ca in sfarsit mai ploua. Pana la urma m-am bucurat, pentru ca in unele locuri pamantul era atat de uscat si de crapat incat iti bagai picioru-n el. La propriu.

Intr-unul din primele articole de pe blog, scriam , foarte pe scut despre cum se inmultesc lalelele si in general plantele cu bulbi. Foarte simplu: cand florile s-au trecut, se taie tija florala, lasand frunzele. Aceasta operatie se face pentru a ajuta bulbul sa se hraneasca in perioada de repaus. Daca am lasa floarea, aceasta s-ar usca si ar avea tendinta sa formeze seminte, in detrimentul bulbului, care s-ar micsora astfel, pana ar ajunge cat o visina si in final ar disparea. Eu am patit-o si atunci m-am pus pe citit.

Cand frunzele se ingalbenesc, e semn ca trebuie scosi si bulbii din pamant. De ce sa-i scoatem? Pentru ca soiurile hibride, adica majoritatea, nu rezista in pamant mai mult de doi-trei ani; ori degenereaza, ori se afunda in pamant pana nu mai rasar, sau rasar frunzele, fara sa mai faca flori. Si binenteles, ca sa-i inmultim. Pana anul acesta scoteam bulbii prin iulie, acum insa, nu stiu de ce, frunzele s-au uscat mai devreme decat de obicei si am hotarat ca e vremea sa-i scoatem la lumina.

Dupa ce i-am scos e bine sa-i tratam cu un fungicid. Se pastreaza intr-un loc racoros si uscat, pana in octombrie-noiembrie, cand ii replantam, dupa ce am separat bulbii de bulbili. Bulbilii sunt bulbi mai mici formati pe langa bulbul-mama. Pe acestia mici e bine sa-i plantam separat, ca sa avem o evidenta a lor anul urmator, cand vor inflori si ei, dar vor face flori mai mici. Cu timpul, vor creste si ei si vor ajunge la dimensiunea normala. Replantarea e bine sa o facem cat mai tarziu toamna, caci daca avem o toamna lunga si calda exista pericolul sa incolteasca si sa iasa la suprafata pentru ca mai apoi sa vina gerul si sa degere, astfel incat in primavara urmatoare nu-i mai avem. Daca pamantul nu e inca inghetat, putem sa-i plantam chiar si in decembrie. Despre plantare insa la timpul potrivit.

Dupa scoaterea din pamant, bulbii se curata usor de pamant si se aseaza in ladite aerisite, fara sa mai umblam la ei. Despartirea bulbilor de bulbili se face chiar inainte de replantare si nu dupa scoatere, pentru ca la scoatere bulbilii sunt inca fragezi si exista riscul de a-i rani.

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Flori de gradina, Lucrari in gradina și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

22 de răspunsuri la Scoaterea bulbilor

  1. Eu nu i-as scoate pe ai mei, oricum am prea putini. Vreau sa vad cum se comporta.

    • Alexandra zice:

      Primul an s-ar putea sa fie ok, dupa aia nu mai garantez. Daca sunt soiuri autohtone, n-au nimic daca nu-i scoti, daca insa sunt olandeze, specialitati, nu stiu…

  2. la marele fix ai atacat subiectul asta!
    tocmai imi fac curaj sa scot si eu bulbii, ca le-ar cam fi timpul (cei mai multi is uitati in pamant de vreo 3-4 ani).
    dar au venit si la noi ploile, si se pare ca nu au de gand sa plece prea curand.

    • Alexandra zice:

      Off, eu am mai scos si azi si am constatat ca am pierdut o gramada de lalele si zambile. Anul trecut s-au inmultit si m-am extins cu ele intr-o zona umeda si binenteles ca au putrezit. Deci grija mare, solul sa fie bine drenat si in niciun caz in vale,unde stagneaza apa.

  3. Florin zice:

    am si eu cateva intrebari.
    eu acum incerc sa imi creez o gradinuta cu lalele. si am cerut de la o cunostinta niste bulbi de lalele si tin sa precizez ca nu arata deloc ca cei din pozele de mai sus, sunt mici asa cam cat un catel de usturoi 😀 ori fi alt soi, sau care e problema?

  4. Anamaria S. zice:

    Aha am citit, ai mei fac un an in toamna. Sunt olandezi , cumparati din hornbach. Deci dupa ce se ofileste putin floarea , tai tija si las frunzele. Dupa ce se usuca si acestea scot bulbii. E bine asa? Nasol ca nu stiu unde sa i tin vara, offf!

    • Alexandra zice:

      E bine, da. Trebuie tinuti la loc uscat, feriti de umezeala. Poti incerca sa-i tii intr-o debara ventilata, pana la urma nu ii tii mult din iunie pana-n octombrie.

  5. marta zice:

    multumim pentru sfaturi…sunt interesante…

  6. duna ramona zice:

    bulbi de narcise,zambile ,gladiole se scot?multumesc

  7. Carmen zice:

    buna am scos ei eu zambilele și nu știu cum sa le pun in lădițe am pus nisip in ladite aerisite si le am pus acolo este bine sau sa le pun fara nisip nu se usuca daca stau asa?si cum trebuie curatate ? le rup frunzele cum sunt in poze?va rog mult astept raspuns

  8. luminita zice:

    Buna, eu locuiesc in Franta, aici e mai cald decat in RO. Anul 2013 spre 2014 a fost o nesfarsita primavara dar fara ploi ; Am cumparat o casa nelocuita de ani de zile. Va jur ca pamantul a fost sapat cu cazmaua si taiat totul, inclusiv arborii si arbustii. Cu toate acestes in primavara a rasarit o adevarata padure de lalele si zambile, mai putin narcise iar dupa ele un soi de clopotei albastrii, roz si albi cum eu in RO nu am vazut. Va dati seama ca nimeni nu i a ingrijit. Chiar si sub gramada de moloz au iesit lalelele, unele au si inflorit altele au ramas micute dar vii. Aici ele nu se pregatesc de iarna ca in RO, raman la suprafata .La fel si toporasii, cresc in gazon, i tai o data cu iarba iar peste o luna cresc din nou si infloresc. Raiul plantelor, datorita climei.

    • Monica zice:

      Mai LUMINITA….pe mine m-a ametit descrierea ta. As vrea sa vad poze….trebuie neaparat sa le vad pentru ca ce spui tu aici e chiar raiul pe pamant!!! In ce parte a Frantei? In sud? Acolo banuiesc ca e mai cald. Ma faci sa ma mut in Franta….si asa sora mea locuieste in Sicilia, cei mai buni prieteni in Spania…..in Franta m-as aseza tocmai bine 😀 😀 😀

  9. Vio(spaniolu) zice:

    Muchas gracias! Pana acum am procedat dupa ureche. Am bulbi foarte diferiti, cumparati din multe locuri. Locuiesc in nordul Spaniei (Paiz Vasco) si vremea aici este un pic dificila. Sunt multe zile ploioase si putine insorite. Am ogradinita mica dar am avut ocazia sa ma bucur de florile pe care le-am plantat. Dar sa revenim la lalele. In fiecare an luna August e luna de vacanta. O parte din bulbi pe care i-am scos ii iau cu mine in tara. Nu am alta posibilitate decat s-ai plantez la sfarsitul lunii August inainte sa plec. Poate imi dai un sfat de cum ar trebui sa procedez. Multumesc! Incantat de gradina Luminitei!

  10. dragos zice:

    Multumesc de sfaturi. Eu am pus olandezi si nu i-am scos, anul urmator nu au mai inflorit. Tot sapind prin gradina an gasit citiva mici si i-am pus in alt loc, unii au dat o floare mica. Clar ca trebuie scosi si nu lasati in pamint.

  11. lidia zice:

    buna dimineata
    ati folosit careva cosuri de plastic pt plantare? am inteles ca nu se mai pierd bulbii
    O zi frumoasa

  12. Vasile Popovschi zice:

    Olandezii cresc bulbi de lalele tratati cu diferite chimicale.Floarea o rup de pe tija la 1-2zi dupa inflorire,dand voie bulbului sa se dezvolte in marime.Noi ,la randul nostru,cand infloreste laleaua nu ne putem lua ochii de la ea zile intrgi.Si am dori ca perioada de inflorire sa dureze cat mai mult.Cu cat mai mult tinem floarea pe planta cu atat mai tare slabeste cresterea si dezvoltarea bulbului.Or ,bulbii si asa fiind tratati cu chimicale plus slabirea bulbului pe perioada flarala,va duce la peira cu totul a plantei or bulbului.Deci, va dati bine seama ca si bulbii de lalea devin de unica folosinta,ca noi sa procuram in fiecare an bulbi olandezi.Staruiti-va sa tineti floarea pe tija cel mult 2-3 zile ,dupa care o indepartati cu un cutitas,lasand toate frunzele pe planta,iar floarea sa o puneti intr-o mica vaza,de a va bucura si in continuare de frumusetea ei.In felul acesta,incetul cu incetul d-re veti creste in continuare bulbi ecologici.Va dorim succes! Vasile Popovschi.

  13. Coștiuleanu Doina zice:

    Eu cu regret o spun ca nu mi am facut timp de gradina cu lalele,sa le scot si apoi sa le plantez din nou .Pe cand sa fac treaba asta nu se mai vedeau,anul acesta cu toata dragostea vreau sa vad de ele!!V as multumi daca mi ar spune cineva în ce luna se scot mai exact??Multumesc

  14. Coștiuleanu Doina zice:

    Imi spune cineva cineva mai exact cand se scot bulbi de lalele???Multumesc

Lasă un comentariu