Plante aromatice-rozmarin

 Numele de rozmarin nu are legatura cu cuvantul roza, nici cu numele Maria, ci provine din latinescul rosmarinus care inseamna ” roua marii”. In antichitate era folosit de greci, romani si egipteni ca planta sacra, pe post de tamaie sau la inmormantari.

Rozmarinul provine din zona Marii Mediterana, de unde provin mai toate plantele aromatice folosite si pe la noi. Este folosit in gastronomie, parfumerie si in medicina.

Inmultirea prin seminte este dificila, semintele de rozmarin germinand foarte greu, de aceea e bine sa va cumparati rasaduri, iar anul urmator sa-l inmultiti prin butasire. Butasirea se face vara, din lastari usor lemnificati. Rosmarinul este o planta perena, cu toate astea, iarna trebuie pus intr-un ghiveci si adus in casa. Acum doi ani a fost o iarna usoara si rozmarinul meu a rezistat in gradina, dar iarna care a trecut, fiind gerul acela naprasnic, a degerat. Acum cativa ani, am mai avut rozmarin, si am facut cum scrie la carte, adica l-am pus intr-un ghiveci cu pamant si l-am adus in casa. I-au mai cazut din frunze, s-a cam jegarat el, dar de cum l-am replantat in gradina, au inceput sa-i dea frunze pe lastarii aparent uscati si asa ajunsese aproape de un metru. Era o frumusete. Am contat pe o iarna la fel de blanda ca cea care fusese, dar la -24 grade ce sa reziste! In conditii optime , rozmarinul ajunge si la inaltimea de 2 m! Va inchipuiti ce frumusete! Infloreste in al doilea an ( cel putin al meu asa a inflorit), iar florile au culoarea lavandei. Mai pot fi si flori roz, albe, depinde de soi. Mi-am adus aminte sa va spun cum am mancat eu miere de lavanda ! Are culoarea si mirosul lavandei, e ceve sublim. Rau imi pare ca nu am cumparat atunci si miere de rozmarin, magazinul respectiv avea, dar mi s-a parut scumpa si cam moft, asa. Acum imi pare rau. Dragii mei, daca va doriti ceva, o bomboana, un cal, orice, nu ezitati sa va face moftul, pentru ca nimeni altcineva nu vi-l va face. Asta e un sfat gratis!

Rozmarinului ii place la soare, ca price planta mediteraneana, dar vrea si putina umbra dupa-amiaza. Este bun si in gradina de legume pentru ca alunga gandacii de fasole, dar si in dulap, pentru ca alunga moliile.

Ultima poza e rozmarin de gradina, tot peren. L-am cumparat de curand din Obor, de unde imi iau eu de obicei rasadurile de flori, iar vanzatoarea asa mi-a spus: e rozmarin de gradina, adica un fel de rozmarin autohton. Miroase cu totul altfel decat rozmarinul obisnuit. Se dezvolta frumos, cred ca o sa faca o tufa bogata!

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Plante aromate și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Plante aromatice-rozmarin

  1. Rozmarin de gradina este si la parintii mei in gradina, de fapt este de cand eram eu copil si gradina era a bunicilor.
    Doar de frumusete sta acolo. Nu l-am folosit niciodata la nimic.
    Sa imi zici si mie daca o sa il folosesti cumva.

  2. Maryanne zice:

    am avut si eu acum 2 ani am pus seminte si culmea ,dintr-un plic,au rasarit 3 fire.Doua din ele,le-am pus la baza maslinului,in ghiveci,si unul ,separat in alt ghiveci.Au mers bine doi ani,dupa care au murit.Nu stiu de ce nu i-a placut la mine,nici nu a inflorit.Oricum o sa mai cumpar ca imi place mirosul,si mai aruncam cate o crengutza in tava cu friptura la cuptor.

  3. Maryanne zice:

    Cam am de toate,ca imi place sa am de toate.Imi place tot ce inseamna natura si natural.Sa mananc cat mai natural,sa traiesc in armonie cu natura.Imi pare rau ca nu am spatiu mai mult,dar,ma multumesc si cu atat cat am.1500mp si lacul in fundul gradinii,zic eu ca sunt o norocoasa si-i multumesc Lui Dumnezeu pt ce am.

  4. Maryanne zice:

    cum sa nu aiba?ai vazut lac fara peste?si inca ce peste bun!!!!!Lacul asta e o sursa de hrana pt locuitorii de aici.

  5. Pingback: Am bagat rozmarinul in casa « Gradina visata

  6. Aaa…deci eu tre’ sa scot rozmarinul din gradina sa-l pui in casa???!!!

  7. Calin zice:

    Cam la ce interval trebuie udat?

Lasă un comentariu